Vedligeholdelse af ID4

På denne side er ting relateret til vedligeholde. Enten via VW eller noget man selv kan fikse.

Glastag knirker.

Hængsler bagklap.

Sprinklervæske.

Glastag knirker

Smøring af glastagets glasliste
Tunap 107

Kan se i Facebookgrupperne for de  forskellige bilmærker, at mange har problemer med knirkende glastage.

Har selv fået vores smurt ved VW 3 gange, og det hjælper kun i få måneder.

Fik tippet herinde at gøre det selv med Tunap 107, som er et silicone smøremiddel.

Var dog ikke interesseret i at få silicone ud over hele bilen, så kom på følgende ide.

Tag en kraftig strips, og klip den af, så den er ca. 10 cm. 

Med en fil laves enden næsten spids, så den ligner et stemmejern. mærk efter at der ikke er grater.

Nu kan du nemt få stripsen ned mellem karosseriet og gummilisten.

Giv et lille pust Tunap 107, for hver 5 cm.

Kørte en tur i vores ID4 lige efter, og alle knirkelyde var væk.

Kommer med et opdatering på hvor længe det holder, hvis/når det dukker op igen.

Sørg for at få overskydende silicone tørret af. Er du forsigtig med mængden der sprøjtes ind, komme der stort set intet på glas og lakken.

Smøringen af kantlisten hele vejen rundt tager 5-10 minutter inkl. tilretning af stripsen.

Når du nu er i gang alligevel, så smør låsetappen til ladeklappen. 

Giv den et par pust, og tryk den i bund nogle gange så siliconen bliver fordelt hele vejen rundt på akslen.

Så undgår du forhåbentlig at stå med en klap som ikke vil åbne

Hængsler bagklap

Hængsel bagklap

Da vi havde bilen på værksted, i forbindelse med noget andet, fik vi at vide at der var en aktion på bagklaphængslerne.

De smører dem, og det er det.

Erfaring må have vist at det er nødvendigt. 

Vi havde ikke haft problemer med dem.

Sprinklervæske

Sprinklervæske

En elbil bruger lige som alle andre biltyper sprinklervæske.

Der er dog lige lidt du skal være opmærksom på.

Brug frostsikret hele året rundt. Så er du nemlig fri for at huske på at få brugt det ikke frostsikret op, inden vinter.

En af de få ulemper ved elbiler er, at der ikke er noget motorvarme.

Så er dine sprinklerdyser, og tanken med sprinklervæske først frosne, er der ikke meget at gøre, hvis du ikke kan få bilen ind et sted der er frostfrit.

Det kan også være svært at få fyldt på, hvis der har været meget sne og sjap.

Oplevede at vores kølerhjelm på ID4´eren var frosset fast. Nok pga. det lille gab der er mellem pladerne. Det var helt fyldt med is, så den sat uhjælpeligt fast.

Løste det ved at tage en sodavandsflaske på 1,5 L, med 35-40 grader varmt vand, og hælde det langs kanten. Det gjorde at den gik løs til sidst.

Det oplever man heller ikke på en fossilbil, pga. motorvarmen.