Elbiler er farlige i ulykker.
Elbiler er ofte designet med tunge batterier, placeret lavt i bilens chassis. Det sænker tyngdepunktet gør dem mere stabile og mindre tilbøjelige til at vælte.
Du kan finde mange test af elbiler på nettet, og de, er ikke meget for at rulle rundt, pga. tyngdepunktet
Bilproducenter har implementeret omfattende sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte batterierne i tilfælde af uheld.
F.eks. afbrydes strømmen automatisk i tilfælde af sammenstød. Derfor er risikoen for brand eller stød MEGET LILLE og generelt betydeligt mindre end i fossilbiler
Mange elbiler er bygget uden en stor motor foran, hvilket giver mere plads til stødabsorberende zoner, som beskytter passagererne i tilfælde af en frontal kollision.
Der er dog ting i motorrummet på mange elbiler. Inverter, varmepumpe, gear på f.eks. Leaf, men det er ikke en kæmpe massiv klump som i en fossilbil, og det kommer derfor sjældent helt ind i kabinen ved sammenstød.
Elbiler har også mange sikkerhedssystemer, som er med til enten at forhindre ulykken, eller begrænse den mest muligt.
Samlet set viser undersøgelser, at elbiler generelt er lige så sikre som fossilbiler og i mange tilfælde endda mere sikre, takket være deres stabilitet og stødabsorberende design.