På denne side finder du ting som er relateret til ydersiden af bilen
Bagklap. Indstilling af åbningshøjde.
Easy open virker ikke efter opdatering til 3.2
Er der TPMS ventiler på en ID bil.
Forreste parkeringssensor melder fejl umotiveret.
Hvorfor er det kun førerdøren der låser op.
Positionsslys i den ene side af bilen.
Rattet ryster ved nedbremsning.
Sidespejle fryser fast
Vask af bakkamera.
Har du elektrisk bagklap, kan åbningshøjden indstilles som du ønsker det.
Det er en fordel hvis du holder i garage eller carport, og der ikke er så meget frihøjde.
Åben klappen som normalt. Når den er halvt åben, så tryk på knappen, som er vist på billedet.
Bagklappen stopper, og nu trykker du bagklappen opad, indtil den har den ønskede højde.
Tryk på knappen, indtil den bipper. Nu husker den, den nye højde.
Vil du tilbage til den oprindelige højde, åbner du bagklappen. Trykker så på knappen, indtil den bipper, og den har nu glemt den tidligere indstilling
Easy open af bagklap har mange problemer med, efter opdatering til 3.2
Først og fremmest skal Easy open være blå i bilmenuen, for at den overhovedet vil virke.
Start med at checke dette.
Virker det stadig ikke så tag kontakt til det værksted der opdaterede bilen, for de skal ind og rode i softwaren for at det virker igen.
Har skrevet sammen med en VW mekaniker, og han fortalte at det er et kontrolpunkt, som noget af det sidste på deres checkliste, så det burde være checket.
Læser du dette inden din bil skal opdateres, vil jeg som det første prøve om Easy open virker, inden jeg kører fra værkstedet.
På en ID bil er der ikke TPMS ventiler i fælgene. Du kan altså ikke se hvad dit aktuelle dæktryk er.
Bilen måler på den måde, at hvis dækkene parvis, har lige højt tryk, vil de også dreje lige hurtigt rundt.
Grunden til jeg skriver parvis, er at trykket ikke er ens foran og bagved, i følge fabrikkens anvisninger.
Taber et af dækkene ganske lidt luft, ca 0,5 bar, er min erfaring, så vil det begynde at dreje hurtigere rundt, da der kommer en flade på dækket, hvor det rører jorden, og derved bliver diameteren mindre, og det er tvunget til at dreje hurtigere end det modsatte hjul.
Du vil få en alarm, men det vil ikke være kritisk. Hold dog altid ind til siden og se om der er et fladt dæk, da du smadrer dæk og fælg hvis du kører videre.
Er det ikke til at se hvilket dæk der mangler luft, vil jeg først gå ind i bilmenuen (Se nederst) og resette fejlen.
Så fortsætte til nærmeste tankstation og checke dæktrykket. Kommer fejlen hurtigt igen er du nok punkteret.
Hjulomdrejningerne overvåges hele tiden af bilen, og kommer forskellen uden for en vis tolerance, får man en advarsel i instrumentpanelet.
Et gult symbol der ligner et fladt dæk.
Hvis du selv skifter mellem sommer og vinterdæk, så skal du efter skift, og efter dækkene er pumpet, nulstille føleren.
Dette gøres i bilmenuen – Udvendig – Dæk, og vælg Set. Nu er bilen klar til de nye dæk. Pumper du bare dækkene er det også en god ide at nulstille.
Vi havde problemet, at den ene sensor foran markerede at vi var tæt på noget, selv om der intet var 100 m foran bilen.
Det viste sig at være nummerpladerammen, som lige kunne ramme udsynet for en af de midterste sensorer.
Vi fik nummerpladerammen fjernet, og problemet var løst.
VW er opmærksomme på det, og skulle helst ikke montere nummerpladerammer foran længere.
Som standard er ID modellerne indstillet til kun at låse førerdøren op.
Dette kan nemt ændres i Bil menuen – Centrallås, og så får du skærmen vist her ved siden af.
Aktivt skal være slået til.
Vil du gerne have at bilen selv låser op, uden at du rører nøglen, slår du “Oplåsning af bil, når man nærmer sig” til, uden at du behøver at bruge nøglen.
Det er en virkelig lækker ting, når man har hænderne fulde. Så har du slået Easy Open til, så kan du åbne bagagerummet ved at sparke ind under bilen. Hvis din bil har dette ekstraudstyr.
Døroplåsning. Tryk på pilen, og der kommer flere valgmuligheder. Vælg den der passer dig bedst. Vi har den til at åbne alle døre. Det er for bøvlet ellers, synes vi.
Hvis du holder et mørkt sted, med fare for at blive påkørt kan du sætte positionslys på.
Når bilen er slukket, aktiverer du blinklyset i den side, hvor der skal være lys på.
Så vil kun den ene side af bilen have lys på.
Det vil så være vist i appen, som det ses på billedet.
Flere har beskrevet rystelser når der bremses hårdt ned.
Vores havde også det problem, og var bange for at skiverne var skæve, men så skulle den jo gøre det hver gang vi bremsede.
Da jeg skiftede fra sommer til vinterdæk, forsvandt problemet. Overvejede om det kunne være sommerfælgene der kunne være lidt skæve, men så skulle den ryste hele tiden.
Da jeg satte sommerdækkene på igen, kom problemet ikke tilbage.
Fælgene sad på samme plads som året før. Ikke byttet rundt.
Det eneste jeg kan komme i tanke om, er at fælgene ikke har været spændt med det rigtige moment, da vi fik bilen. Den er købt brugt, med 13.000 på tælleren.
Har selv skiftet sommer/vinterdæk i mange år, og er omhyggelig med at spænde med det rigtige moment, som er 120 Nm for en ID4.
Tror det er det der løste problemet. En god momentnøgle kan fås for 2-300 kr.
Når vinteren kommer kan du få problemer med dine sidespejle.
Kommer der is, og det behøver ikke være ret meget så vil dine spejle måske ikke køre ud.
Det er ikke det fedeste at køre med, og det er også ulovligt.
Den nemme måde at fjerne isen er lunkent vand, omkring 30 grader. Det skader hverken lak eller ruder, hvis du rammer dem.
Den dovne måde er at slå “Klap ind” fra, når bilen låses. har du brug for at slå dem ind, kan du bare gøre det i betjeningspanelet på døren, eller ændre i menuen igen.
Din bil kan sikkert vaske bakkameraet. Er ikke helt sikker på om alle modeller har den funktion.
Der sidder en sprinklerdyse, som spuler kameraet fra siden.
Bilen kan stå i R eller D/B, for at det virker. Se video her.
Tryk viskerarmen frem nogle sekunder, til du kan høre, og eller på skærmen, at der spules, Hvis du har den i R.
Kommer der sprinklervæske på bagruden, når du er i D/B, er kameraet også spulet.
Den udformning bilen har, gør at skidt bliver suget op bag på.
Det tager det værste skidt og møg, men giv plasticen en tur med et stykke fugtigt papir, en gang i mellem.
Det gør billedkvaliteten meget bedre.