Stiktyper

Stiktyper

Type 2 stik

Type 2 stik

Bruges overalt i dag, da det er den standard der er valgt. På ældre biler kan man stadig finde type 1 stik.

Alle de små standere der rundt omkring, som man kan lade på, med max 22 kW, og hvor man SELV skal have kabel med er denne stiktype. Disse ladere kaldes destinationsladere. Man bruger dem gerne hvis man har god tid, så man sparer ventetiden.

Opladning på disse standere er ikke afhængige af temperaturen i batteriet, da effekten der lades med er så lav. 

Denne type opladning har en flad ladekurve, som kun falder de sidste få %.

Man kan lade på 1, 2 eller 3 faser alt efter hvad laderen er sat op til, og hvad bilen er bygget til at håndtere.

1 fase giver ca. 3,7 kW

2 faser giver ca. 7 kW

3 faser giver ca. 11 kW

Langt de fleste nyere biler kan lade med 11 kW. På nogle biler er det dog et tilvalg man skal lave, inden man køber.

Enkelte modeller kan lade med 22 kW på destinationsladere. Hjemme vil det stadig være 11 kW, da det er de færreste der har strøm nok ind i huset til at kunne klare 22 kW.

Uanset at standeren kan give 22 kW, vil bilen aldrig kunne modtage mere end den er bygget til. Se i din instruktionsbog for at vide hvad din bil kan modtage.

På en 22 kW lader vil en 1 faset bil dog have den fordel, at den kan lade med 6,6 kW. Så vælge 22 kW ladere i stedet for 11 kW hvis det er muligt.

Type 2 stik er også det stik der sidder på mormorladeren. Den lader fra ca. 1.4 kW. De findes i mange udgaver, og på nogle kan effekten justeres.

På de ældre hurtigladere er der også Type 2 stik, som kan give 43 kW. Det er dog ganske få biler, bla. Renault Zoe, der kan udnytte dette. Alle andre kan også bruge stikket, hvis ChaDeMo eller CCS er optaget, men kun med de kW som ens bil er bygget til, og ikke de 43 kW.

Bemærk pindene i de to øverste huller. De er ikke lige lange. De skal være sådan. Det er de ben som lader og bil bruger til kommunikationen.

Kablet til Type2 stik har du selv med til destinationsladere. På ældre hurtigladere, kan der være Type 2 stik fastmonteret.

ChaDeMo stik

ChaDeMo stik

ChaDeMo stik

ChaDeMo stikket er en standard som bruges i Asien. Da Nissan kom med Leafen i 2010 troede de på at ChaDeMo ville blive standarden for ladning i hele verden.

Det viste sig desværre, for dem der havde købt en Leaf, at EU vedtog at CCS skulle være standarden i Europa. Så selv Nissan har bøjet sig og leverer den nye Ariya med CCS stik.

Det giver lidt udfordringer som Leaf billist på langture, da de ChaDoMo stik som Clever og Eon ellers har haft rundt omkring, bliver fjernet når laderne opgraderes.

Der bliver dog stadig sat ChaDeMo ladere op, men det er meget få i forhold til CCS, men der kommer flere hele tiden.

ChaDeMo stikket har også den ulempe at det ikke kan give så mange KW som CCS stikket. Langt de fleste ladere er på 50 kW, og enkelte på 100 kW, men det er de færreste biler som kan klare de 100 kW.

Der er dog i 2024 kommet en adapter fra CCS til ChaDeMo, så du kan lade overalt. Laveste pris er ca. 8.500 kr.

Chademostik er altid fastmoteret på laderen.

CCS stik

CCS stik

CCS stik

CCS stikket er det stik som EU har valgt skal være standard i EU. 

Toppen af CCS stikket er det samme som Type 2 stikket. 

Med CCS kan man lade op til 350 kW, men det er få bilmodeller der kan klare dette. Langt de fleste ligger fra 100-250 kW.

Man kan roligt sætte sin bil til en 350 KW lader, selv om ens bil kun står til f.eks. 125 kW ladehastighed.

CCS stikket er lavet, så laderen “snakker” med bilen, og ved derfor hvad bilen max vil tillade af kW, ud fra temperatur og hvor mange % der er på batteriet.

Langt de fleste nye ladere der bliver sat op er CCS standarden, og 150 kW er efterhånden minimums hastigheden der leveres.

Mange ladere er lavet så de deler den effekt der er. Så er det f.eks. en 200 kW lader med 2 udtag og begge er i brug, så vil hver bil max kunne få 100 kW.

Nogle steder er der strøm nok, og så vil begge udtag kunne levere max effekt.

CCS stikkets øverste del er også Type2 stik, med de to kommunikationsben øverst. De skal heller ikke her være lige lange.

Har du problemer med at bil og lader ikke kan kommunikere, er det gerne fordi kablet er så tungt. Er det også slidt, kan det knibe med at kommunikationsbenene kan få kontakt. Hold op i stikket indtil du hører det låse. Så skal det nok blive siddende, og have fin kontakt med bilen.

CCS stik er altid fastmonteret på laderen.