Du har hørt det før.
Det tager en evighed at lade en elbil.
Det gør det hvis du vælger at lade, uden at være smart.
Kan man lade hjemme, er det langt at foretrække, da bilen kan lade mens du laver alt muligt andet.
Lader du rigeligt hjemme, til at du kan klare næste dag, uden at skulle lade ude, er du allerede godt i gang.
Skal du lade ude, så kør bilen så langt ned i % som muligt, uden at køre “tør”.
Dette vil gøre at den vil lade med max effekt. Se uddybende forklaring under ladekurve.
Jo hurtigere du kan lade, jo mindre tid skal du vente. Så søg efter ladere dersom minimum kan give så mange kW, som bilen max kan klare. Gerne det dobbelte, da mange ladere deler den effekt de er opgivet til, hvis to biler lader samtidig.
Så kan du finde en lader hvor der ikke holder andre, er det bedst. Lader du hos Tesla, så deler f.eks. 1A og 1B strøm. Så find en lader med hvor makkeren ikke er i brug.
Vælger du en lader der kun kan give 50 kW eller 100 kW, og din bil kan klare 150 kW, så sætter du også tid til der.
Lader du til max 70-80%, og kører videre til næste lader, hvor du igen ankommer med få %, vil du igen kunne lade hurtigt.
Det vil altid være hurtigere at lade til 70-80%, og fortsætte til næste lader, og så måske skal lade 4 gange, end det kan betale sig at lade 3 gange til 100%.
Er du på vej hjem, og lige skal lade en gang mere, så kan du spare tid på denne måde.
Vi bor på Midtfyn, og kommer vi hjem fra langture, vil vi kunne lade i f.eks. Frederecia.
Når du har kørt elbil et stykke tid, vil du få den erfaring, at der skal bruges X% for at komme hjem fra en given lader, om sommeren, og X% om vinteren.
I stedet for at holde og lade til 70-80%, så lader vi 5% mere end vi ved turen kræver i normalt vejr. I Leafen vil det om sommeren være 45% fra Frederecia og hjem.
Stormer eller regner det, får den lige 5% ekstra.
På den måde holder du og lader så kort tid som muligt, og resten kan lades om natten, så den er klar til næste dag.
Skal du være et sted i længere tid, og du ved at der lige skal lades lidt, for at kunne nå hjem igen, så undersøg om der er en destinationslader.
De giver ikke så mange kW, men til gengæld sparer du ventetiden.
Mange, specielt dem der ikke kører elbil, brokker sig over, at man skal man lade en halv time for hver 250-300 km, hvis man kører motorvej.
De ferier vi har haft sydpå, i fossilbiler, kræver alligevel de stop. Er det ikke ungerne der skal tisse eller spise, så er det konen eller mig.
Det går der hurtigt 20-30 minutter med. Der kan bilen passende lade imens, så er tiden ikke helt spildt. Plus at man har god tid til tingene.
Vi syntes også at det var træls i starten med de ladepauser, men nu vi er vant til det, er det faktisk rart, da man kommer mere frisk frem, da der lige har været et afbræk på turen, og man har kunne strække benene.
Vores Italientur i 2024, var en fantastisk oplevelse. Var slet ikke smadret, da vi havde ladepauser, for hver 225 km i snit.
Ulempen ved ladepauser er at laderne som regel er placeret i nærheden af nogle junkfood restauranter, så det kan godt løbe op, når både bil og maver skal fyldes.
Er man inde og spise, for det skal vi jo ind i mellem, så hold øje med bilens app, og flyt bilen når den er færdig. Det er god ladestil.