Eftersyn af bremser på en elbil er et must.
De bruges ikke ret meget, og min erfaring er, at de gerne vil sætte sig.
Bremseklodserne sidder i en bremsekaliber.
Den ene side er fast, er boltet på bilen, og på denne side er det et stempel som presser på bremseklodsen i den faste side.
Den anden side er bevægelig, og når du trykker på bremsen, vil den bevægelige del blive klemt mod den anden side af bremseskiven.
Når du slipper bremsen, så fjernes trykket på bremseklodserne, og de de skal kunne bevæge sig lidt, så klodserne ikke slider mod skiven.
Det der gør at de kan bevæge sig, er 2 bøs, som den bevægelige del er spændt fast på.
Bruger man ikke bremserne ret meget, eller ikke får smurt og renset bremserne, kan disse to bøs sætte sig fast, og derved slides klodser og skive unødigt, samt at man får et større forbrug, da man skal overvinde den kraft, som klodsen giver mod skiven.
Min erfaring er, at ud af de 8 bøs, der er på en bil, med skivebremser hele vejen rundt, vil de 3-5 af dem hænge lidt efter 6 måneder.
Derfor har jeg gjort det til en vane at skille mine bremser ad, og rense og smøre dem, hver gang jeg bytter rundt på sommer/vinterhjul.
Det gjorde jeg også på vores fossilbiler, da vi havde dem, og det var samme problem. Dog kun 2-3 bøs pr. bil, som hang lidt hver 6 måned.
Rensning af bremserne er ikke det store problem, da der ikke er ret meget bremsestøv.
Den gamle måde at gøre det på: Få det hele skilt ad, bøssene ud, og få dem rengjort, og givet nyt syrefrit fedt, så gummibeskyttelsen ikke bliver ødelagt, samt at få smurt klodserne med kobberfedt, gør at det hele holder meget længere, med en god besparelse til følge, da skiver og klodser så ikke skal skiftes.
Den nye måde, som jeg fik tips om af en der har været mekaniker i 37 år: Få det hele skilt ad, bøssene ud, og få dem rengjort, tag så noget ATE fedt og bremsevæske, og bland det 50/50 i en oliekande af metal, og rør rundt til det er godt blandet, og smør med det i stedet. Det smører bedre er erfaringen, og gummimanchetterne, kan godt tåle det. I stedet for kobberfedt, kan du bruge Alufedt eller keramisk fedt. Kommer der meget kobberfedt på manchetten til bremsestemplet, kan det ødelægge manchetten, var mekanikerens erfaring. Har i hvert fald taget tippene til mig, og laver bremser på den nye måde fremover.
Jo oftere de bliver renset og smurt, jo mindre sætter de sig.
Der findes masser af videoer på Youtube til de forskellige bilmodeller, som viser hvordan det skal gøres.
Jeg fik selv hjælp første gang af en mekaniker, som viste mig, hvad jeg skulle være opmærksom på. Er på 4. bilmodel, siden jeg begyndte at gøre det selv, og der er ikke meget forskel på hvordan tingene er sat sammen. Grundprincippet er det samme. Det er bare hvor meget der er gjort ud af det, fra fabrikkernes side.
Har du mod på selv at gå i gang er der en udførlig vejledning til ID4 her, men princippet er det samme for alle bilmodeller.