Skift af dæk

Skift mellem sommer og vinterdæk

Donkraft
Løftepunkt
Hjuldorn
Hjuldorn monteret
Rækkefølge

Skift mellem sommer og vinterdæk er intet  problem. 

Det tager ca. 45 minutter pr. bil, inkl. tiden med at finde frem, rydde væk, og vaske de fælge der er pillet af.

En god donkraft som kan løft højt, er et must. Vores ID4 skal løftes en del, før hjulene slipper. 

Løftepunktet er som på alle andre biler. En forstærkning tæt på hvert hjul. Kig i din instruktionsbogen, hvis du er i tvivl.

Løft så donkraften ikke trykker på afdækningen under batteriet.

Løft bilen næsten fri. Løsn alle hjulboltene, men kun så de er løse.

Løft dækket fri af jorden.

Fjern alle hjulbolte, og tag fælg/dæk af.

Rens anlægsfladen på bilen, og check om det nye fælg også er rent.

Sæt en hjuldorn i det nederste hul, da anlægsfladen på nogle biler kan dreje frit, og så vil den alligevel ende nedad, når vægten fra fælgen påvirker den.

Pas fælgen der skal monteres til, så hjuldornen går gennem et af bolthullerne.

Vrik med fælgen til den sidder hvor den skal. Center skal sidde perfekt.

Monter boltene løst. Jeg bruger en skruemaskine, med moment sat til 5. Det spænder næsten ikke.

Vrik med fælgen, mens der spændes, så det sidder perfekt.

Først når de 4 bolte er i, fjernes hjuldornen, og den sidste bolt monteres.

Skal du have hjulkapsler på, er der på vores 19″ VW kapsler, afstivninger i midten, som griber fat i hjulboltene.

Hvis du vil undgå et bytte rundt på boltene, er her et tip.

Ventilen på dækket opad, og så monterer du låsebolten, i næste hul, i urets retning. Nummer 3 på billedet.

Så er låsebolten ikke samme sted som afstivningen. Afstivningen kan ikke gå ned over låsebolten.

Spænd alle boltene, og spænd i den rækkefølge som er vist på billedet, så fælgen ikke bliver skæv.

Sænk bilen ned, så dækket rører jorden, men kun lige så det ikke kan dreje  rundt.

Spænd boltene i den viste rækkefølge med en momentnøgle.

Gør det samme ved de andre hjul.

Check dæktrykket.

Nulstil TPMS/dæk i bilens menu. Se i din instruktionsbog hvordan.

Kør en tur, og brems hårdt nogle gange, og lad bremser køle de sidste par km hjem.

Efterspænd med momentnøglen.

Monter evt. hjulkapsler.

Vask fælgene, så de er klar til næste gang.

Det var det.

God tur.