At lade eller ikke at lade

Rækkevidde

En historie fra det virkelige liv som elbillist.

Arbejdede på et tidspunkt i Bjæverskov på Sjælland, og kørte derfor fra Midtfyn og derover.

Havde en firmabil, som desværre gik i stykker og skulle på værksted nogle dage.

Der var 211 km frem og tilbage, vejret fint og vindstille, samt 3-5 grader alle dage.

Turen blev kørt i vores Leaf, da det var den eneste elbil, vi havde på det tidspunkt, og på en god sommer dag har den ca. 180-200 km rækkevidde på motorvej.

Dag 1:

Valgte at køre meget pænt med middel accelerationer, og så snart jeg fandt en lastbil, blev jeg bag den. Valgte at køre lidt tættere på end den adaptive fastpilot ville.

Det lykkedes faktisk hele vejen fra Nyborg til Bjæverskov og retur, at finde en lastbil.

Turen tog 1 time og 45 minutter, og landede hjemme med 3%

Dag 2:

Samme fremgangsmåde, men med adaptiv fartpilot i stedet. Det er så meget mere afslappende, og fandt igen en lastbil Nyborg – Bjæverskov – Nyborg.

Turen tog 1 time og 46 minutter, landede hjemme med 4%

Dag 3:

Valgte at køre pænt til Nyborg, ned på motorvejen, og så sætte den til 110 km/t, på nær de strækninger hvor der må køres mindre.

Den fremgangsmåde medfører at der skal lades på et tidspunkt. Undersøgte hvor Clever har ladere på den strækning, og på det tidspunkt var det i Halskov.

Kom frem til laderen, og der var ikke kø, så intet der påvirkede tiden, ud over den tid man bruger fra motorvejen og til laderen.

Ladede det jeg skulle bruge for at kunne nå hjem.

Turen tog 1 time og 44 minutter, og landede hjemme med 2%.

Så det kan godt betale sig at overveje, om det kan betale sig at køre hurtigere, for så at skulle lade en ekstra gang.

Fordelen ved at køre bag lastbiler, er at man kommer meget mere afslappet frem. 

Ved at ligge i overhalingsbanen, skal man hele tiden holde øje, med dem der bare skal frem i en fart, fordi de kom 5 minutter for sent ud af døren.

Det slipper man for bag en lastbil. Det eneste der skal holdes øje med er bremselyset på lastbilen. 

Personligt synes jeg det er bedre, for så kan man sidde og slappe af på turen. 

Har foreslået konen det samme, og det har hun ikke tålmodighed til. Så hellere lade en gang mere. 

Men sådan er vi så forskellige.