Reparationer på en ID4

Denne side omhandler ting som du selv kan reparere eller som der ofte bliver spurgt ind til.

Dæk larmer efter skift eller reparation.

E-sound er død.

Håndtag virker ikke.

Lys i logo ved dørene ser mærkeligt ud.

Skift af batteri i nøglen.

Udskiftning af P sensor.

Dæk larmer efter skift eller reparation

Dæk

De standardmonterede 21″ Bridgestone dæk, som var på vores ID4, er vi godt tilfredse med.

Du skal dog være opmærksom på, at der ikke er omløbsretning på dem.

Så skifter du selv mellem sommer og vinterdæk, så sørg for at få dem mærket. så du ved hvor de har siddet.

Oplys det også gerne til din mekaniker, hvis det det ikke er VW du bruger. VW burde om nogen vide det.

De kan enten mærkes med kridt på indersiden, eller en lille plastbrik, som kan sættes på ventilen. Fandt dem ved Thansen til 30 kr.

Når dæk slides, siger man at de får hæl/tå. De betyder at de små gummilameller er slidt skæve på en bestemt måde. Der gnaves hele tiden lidt af dækkene.

Årsagen er, at dækkene er slidt, og bytter du så rundt på f.eks. bagdækkene, så vil de løbe “baglæns”, og så vil det slid de har, være forkert.

Dækkene vil så larme en del, i forhold til hvad de gjorde da de sad rigtigt.

Bemærk at du ikke kan bytte fordæk og bagdæk, da de ikke har samme bredde. De bredde, 255 mm, skal ALTID på bagakslen. 

E-sound er død

E-Sound

Hvis du oplever følgende fejl:

Fejl på forreste blinklys

Fejl på kurvelys

Fejl på lys

Fejl på E-sound

Så er det din E-sound styreboks som er stået af, og en ny vil koste omkring 6000 kr. E-sound er den lyd du hører når bilen kører langsomt.

Håndtag virker ikke når bilen skal låses ved at lægge fingeren på håndtaget

Dørhåndtag ID4

Vi havde gevaldige problemer med at låse bilen, ved at lægge hånden på den lille trekant på håndtagene på fordørene.

Problemet opstod hver gang bilen var våd. Lige meget hvor meget vi prøvede, og om det var en finger eller hele hånden, var bilen ligeglad med.

Skiftede endda batteri i nøglerne, da det måske kunne være fejlen.

VW kender problemet, og ved hjælp af to videoer af håndtagene, husk nummerpladen skal med på videoen, så de kan se at det er din bil, fik vi dem skiftet uden omkostninger for os.

Den kan stadig have lidt bøvl med det, specielt efter en tur i vaskehallen. 

Hvis du ikke kan låse, ved at lægge en fingerspids på, så prøv med håndroden, hvor tommeltotten starter. Det virker ofte. Ved ikke om kolde fingre, kan gøre at det ikke virker. 

Har fået skiftet en gang mere, til nyeste model. Den kan kendes på et rektangel, i stedet for en trekant der hvor man trykker.

Efter skift til nyeste model, har det virket upåklageligt.

Lys i logo ved døre ser mærkeligt ud

Der er et lysmønster som kommer frem når man åbner fordørene. 

Hvorfor VW har valgt en Renault logo, skal jeg ikke kloge mig på. Det skal ligne mønsteret der er i plasticen på fronten af bilen.

På et tidspunkt kommer det til at se underligt ud. Nærmest som om det er splintret glas, og der er små lys stykker hist og her.

Det er bare pæren der sidder under sidespejlet der skal skiftes. Det er ikke hele sidespejlet der skiftes.

Tag et billede, når det er mørkt, og giv det til VW. Vi fik dem skiftet uden brok. Er garantien udløbet har jeg set priser omkring 1600 kr.

Skift af batteri i nøglen

CR 2032

At skifte batteri i din nøgle er nemt. Bare følg videoen.

En eneste ting er dog vigtig. Køb kvalitets batterier, f.eks. Duracell eller lignende. De billige, har ikke spænding nok, og så virker nøglen ikke. Har set så mange oplag med at folk selv har skiftet, men brugt billige batterier. Køb kvalitet og undgå problemer.

Udskiftning af P sensor

ID4 P sensor

Der har på det sidste været mange opslag omkring defekte parkeringssensorer.

Får de et stenslag, tror de at der er noget foran/bagved bilen hele tiden.

Prisen for at få skiftet sensorerne hos VW er temmelig pebrede. Folk har fået priser på op til 4800 kr., for en sensor.

Er du lidt fiks på fingrene kan du nemt gøre det selv.

Først og fremmest skal du finde en ny sensor. Den kan du finde på E-bay. Søgeordet er “ID4 parking sensor” hvis du ikke vil bruge linket. Der udfylder du så de oplysninger der bedes om, og bestil så den sensor du skal bruge, til omkring 500 kr. pr. stk. plus levering.

På Youtube kan du se hvordan du afmonterer den forreste og den bagerste kofanger. Han viser rigtig godt hvordan det skal gøres.

Er det sensorerne ude ved skærmene, er det kun nødvendigt at løsne i den side det er galt. Så kan du få hånden ind og få fat i sensoren.

Dem i midten kan måske nås, hvis man afmonterer pladen midt under i bilen i stedet. Bare en tanke.

Har dog ikke selv prøvet det, men den dag det bliver nødvendigt, skifter jeg sensorerne selv. De skal IKKE kaliberers efter skift.

Tager du hele kofangeren af, vil jeg anbefale at få kalibreret radaren igen, da den ikke skal sidde ret skævt, før den ikke opdager ting foran bilen. Sidder den bare én mm skævt, giver det meget fejlmåling 100 m foran bilen.

Når de skal klikkes ud, kan du se på den nye du har købt, hvordan de skal afmonteres. Som jeg kan læse mig til er der to stykker plast som skal klemmes sammen.