Rækkevidde

Rækkevidden på en elbil, er nok det spørgsmål som optager folk mest.

Rækkevidden er en elbil langt mere påvirkelig af ydre faktorer end en fossil-bil.

Det hænger sammen med den dårlige virkningsgrad en fossilbil har sammenlignet med en elbil.

En benzinbil vil på en god dag kun udnytte omkr. 30% af benzinens energi til fremdrift, mens det nærmere vil være 95% i en elbil.

Derfor vil ydre påvirkninger som kulde, regn, modvind kun belaste de 30% af benzinens energi mens påvirkningerne vil belaste næsten al energien i batteriet i elbilen.

Derfor vil de fleste i en benzinbil kun opleve moderate forringelser af benzinforbruget om vinteren,

mens især mange nye elbilister vil opleve – for dem – overraskende store forbrugsforskelle på sommer og vinter.

Man er bare meget mere opmærksom på det, da man jo kan se procenten falde støt og roligt.

Det gør den også i en fossilbil, men der tanker man jo bare en dag tidligere, og så lægger man ikke så meget mærke til at rækkevidden er mindre om vinteren.

Dem med den største rækkeviddeangst, er sjovt nok dem der ikke har kørt elbil.

De første uger med elbil sidder man og stirrer på den % hele tiden, men man vænner sig hurtigt til hvor meget bilen bruger.

Vi er mange gange landet hjemme med 1-5% på batteriet, og det er vel og mærke i Leafen, som har en kort rækkevidde.

Så længe den kan køre, er der jo ingen grund til panik, men det kan give lidt sved på panden.

På de ture man kører hele tiden, til f.eks. job og familie, lærer man hurtigt hvad forbruget er.

Da de fleste kan lade hjemme, er rækkevidde ikke det store problem i hverdagen, da man bare lader til 80-90% om natten.

Når du ser på ny bil er mange af dem omkring 500 km WLTP. Dette er en meget teoretisk rækkevidde.

Lige som med fossilbiler, er det næsten umuligt at nå, med mindre man virkelig gør en indsat, og vind og vejr er med en.

Køber du en bil med 500 km WLTP, så regn med 400 km om sommeren ved blandet kørsel, hvor man ikke tænker over forbruget.

Om vinteren skal du regne med 250-300 km ved 0 grader. Jo dårlige aerodynamik bilen har jo værre rækkevidde.

En god tommelfingerregel er: WLTP-20% og yderligere 1% pr grad under 20 grader. Så ved 0 grader er din rækkevidde 40% mindre end WLTP.

Jeg vil komme ind på hvad der påvirker rækkevidden, og hvordan man nemt kan trylle en del km ud af batteriet.

Rækkevidde og frostvejr

Når kulden kommer

Batterier kan ikke lide kulde, og det er uanset om det er det i din telefon, bærbare eller i bilen.

Batteriets ydeevne falder i takt med temperaturen.

En god tommelfingerregel er at hvis startpunktet er 20 grader, vil din rækkevidde falde med 1% pr grad temperaturen falder.  

Lad os tage en bil der kan køre 500 km WLTP, og det så er 0 grader.

Så vil rækkeviden være faldet 20% svarende til 100 km.

Det passer meget godt med den virkelige verden, hvis du kører pænt.

Så for nogle år siden, da det var -23 grader, da jeg kørte på arbejde, brugte jeg i Leafen 28% på at køre 30 km. Om sommeren brugte jeg 14-15%

Vores ID4 som får lov at følge skiltene, ligger lige under 300 km i rækkevidde om vinteren. Det betyder intet, da vi kører max 150 km om dagen.

Så overvej om du skal have et stort eller lille batteri, når du køber bil, for det vil være træls at skulle lade ude om vinteren, pga. reduceret rækkevidde.

Men høj hastighed om vinteren, er slem ved rækkevidden, og det er uddybet herunder.

Hvad gør din rækkevidde kortere

Det der påvirker din rækkevidde mest er hastigheden. Jo hurtigere du kører jo mere strøm bruger du. Nøjagtig som i en fossilbil.

Du skal flytte mere luft, og er luften kold er den tungere, da molekylerne i luften er tættere.

Regn og modvind er heller ikke godt  for rækkevidden.

Altså, du har købt en bil som kun kan køre i medvind og solskin, hvis du vil langt. Sådan er virkeligheden heldigvis ikke.

Vælger du at køre 130 i stedet for 110 km/t stiger dit forbrug ca. 20% og hvis du vælger at køre 140 i stedet for 110 km/t stiger forbruget ca. 50%.

Jeg målte det i vores Leaf da vi havde haft den et stykke tid. Ca. 20 km motorvej, og vejret var stort set ens. Det var en øjenåbner at lave den måling.

Det er derfor du tit ser elbiler med ca. 110 km/t på motorvejen. Du vinder ikke alverden ved at kører hurtigere, da du så skal bruge tid på at lade i stedet, og så vil du være fremme på samme tid.

Konen kører 218 km hver dag, hvor de 95% er motorvej. Hun lader bilen følge skiltene, og om sommeren bruger hun 50-52% på den tur.

Om vinteren bruger hun ca. 75% på samme tur.

Kulde er ikke batteriers bedste ven. De er ikke så effektive, slet ikke at lade op, hvis de er kolde, og luften om vinteren er tungere.

Luft ved 0 grader vejer 1,293 kg/m3, og luft ved 20 grader vejer 1,205 kg/m3. Det lyder ikke af meget i forskel, men tænk på hvor mange m3 luft en bil skal flytte ved 110 km/t. Kører man så samtidig i en SUV, som har samme vindmodstand som en mursten, så påvirker det meget.

Dette er også en af grundene til at den første Ioniq og Tesla 3 er så energieffektive. De har en meget lav luftmodstand, og det vil give længere rækkevidde.

Regn påvirker også rækkevidden, da dækkene skal bortlede vandet, og det giver en øget modstand i forhold til tør vej. samtidig ødelægger vandet på bilen, luftens flow hen over bilen, som øger forbruget.

Endnu værre er en is og snedækket bil. De fleste renser kun ruderne, mig selv inklusiv, men alt det is og sne der sidder på bilen øger vindmodstanden, da det jo ikke er så glat som lakken på bilen.

Vi elbillister elsker blæsevejr, da det jo giver billig strøm, men paradokset er at i modvind bruger man mere strøm, da bilen skal flytte mere luft. 

Dit varmeapparat og aircondition bruger lidt strøm, men det er ikke ret meget, ud af batteriets samlede kW. 

Din ratvarme og sædevarme bruger også lidt, men igen, det er meget lidt.

Sætter du en tagboks på, vil din vindmodstand øges, og dit forbrug stige med 10-20%, alt efter bilmodel og tagboks.

En almindelig 500 kg trailer påvirker ikke så meget, da den ligger i læ bag bilen. Det er mere vægten der påvirker hvis den er max læsset.

Har du derimod en campingvogn på, kan dit forbrug øges med op til 50%.  

Lige en lille, men utrolig morsom video om rækkevidde angst. De fleste elbillister har nok haft nogle af emnerne oppe at vende undervejs. Vi har i hvert fald

 

Hvordan får jeg flere km ud af batteriet

Der er mange måder at få flere km ud af batteriet. Har du læst ovenstående, er det i teorien jo bare at gøre det modsatte.

Lad være med at køre stærkt. Det æder virkelig meget strøm.

Acceleration koster. Jo hurtigere du synes det skal gå, jo mere koster det. Har din bil fartpilot, så prøv, hvis den er slået fra, fordi du har bremset, at genaktivere den, i stedet for at træde på speederen. Læg så mærke til hvor hurtigt bilen accelererer. Det er den acceleration som er mest energieffektiv, som bilen er programmeret til. 

Så har du en ide om hvor hurtigt du skal op i fart, uden det koster for meget på rækkevidden.

Har du 25 grader i kabinen i stedet for 20 koster det lidt. Det er bedre at bruge rat og sædevarme, da de bruger mindre energi end varmeapparatet.

Men personligt hader jeg at fryse, så det må koste på rækkevidden.

Er du presset på at kunne nå hjem, så find en lastbil, og kør bag ved. bare det at du sænker farten fra 110 til 90, giver en stor besparelse, og at du samtidig ligger i læ, gør at man sparer virkelig meget.

Har din bil adaptiv fartpilot og laneassist, er det supernemt, da den selv holder afstand, og bliver i banen. Sæt adaptiv fartpilot til mindste afstand. 

I vores Leaf er mindste afstand 1,2 sekund til forankørende, og du får først en bøde, hvis du er under 0,8 sekund. Skulle lastbilen bremse, vil den stadig have længere standselænge, end en hvilken som helst bil. Kører den ind i noget, og stopper brat, har vi balladen, for så kan ingen nå at stoppe. 

Har gjort det tit, hvis jeg kunne se at der lige ville mangle nogle få % i at kunne nå hjem. Så hellere sætte farten lidt ned, og spare et ladestop. Det er hurtigere i sidste ende. 

Mange er bange for en smadret forrude, når man kører så tæt på, men har ikke oplevet det endnu, og det er mange km vi har kørt på den måde i Leafen.

Generelt anbefales det at køre med fartpilot/adaptiv fartpilot, da man ikke selv kan holde hastigheden, så nøjagtigt, som bilen kan, og hver gang man lige skal rette tilbage til den valgt hastighed manuelt koster det. 

Læste på et tidspunkt at man sparer 5-10% ved at lade bilen holde farten.

Skal du have nye dæk på, så undersøg markedet grundigt, og vælg nogle med lav rullemodstand, og også lavt støjniveau. De er ikke de billigste i indkøb, men kan du køre lidt længere pr kWh, og samtidig gøre det i en bil der ikke har høj dækstøj er det virkelig givet godt ud.

Har din bil muligheden, så lad bilen varme op, inden du skal køre. Så vil den nemlig tage strømmen til at varme op med, fra laderen, og ikke batteriet.

Ved at gøre dette, har du et helt fyldt batteri ved afgang, og det giver lige nogle km mere.

Sørg for at dine bremser virker som de skal. Hænger en af bremseklodserne, vil det koste på både rækkevidde og pengepung.

Vi kører altid med max regenerering i begge biler. Det gør at vi stort set ikke bruger bremserne, og den energi der er i bilen pga. farten, bliver omsat til strøm når vi bremser.

Kan se at vores Leaf har en regenerering på ca. 10% over de 4 år. Det vil sige, at vi har 10% længere rækkevidde, pga. den regenererede strøm.

Dette tal kan blive meget højere hvis man kun kører bykørsel. Helt op til 30%. 

Så mange små tiltag, som gør at man kan hive flere km ud af batteriet. 

 

Held og lykke derude