One pedal

One pedal driving

e-Pedal

Fordelen ved elbiler er, at de kan køres uden at bruge bremsen.

Nissan Leaf var den første elbil, som kom med det system, kaldet e-Pedal.

Det virker ved at speederen, fungerer som både speeder og bremse. 

Trykkes speedren ned accelerer du, og slipper du speederen, bremser bilen ned. Alt efter bilmærke, er der forskel på hvor hårdt den bremser.

Alle biler regenererer (bremser) hårdere i B end i D. I D ruller den mere.

På nogle biler kan man stille det via flapper bag på rattet. Det er der ikke i vores.

Fordelen ved regenerering er, at al den energi som der er i bilens masse, bliver om sat til strøm igen, som lagres i batteriet, som er lig længere rækkevidde.

Ulempen er, at man ikke bruger bremserne, som så vil ruste, men det finder du løsningen på her. Det er ikke meget der skal til for at undgå rust.

Mange oplever køresyge i elbiler. Nok fordi man ikke har motorlarmen at forholde sig til, og måden man bremser på.

Man justerer som sagt hvor meget bilen bremser med speederen.

Du skal derfor ikke bare flytte foden væk fra speederen, da bilen så vil bremse forholdsvis hårdt.

Let i stedet foden stille og roligt, og tilpas nedbremsningen, når du f.eks. kører hen mod et kryds.

Når du har kørt elbil et par uger, ved du hvor meget bilen ruller, ved en given hastighed, når speederen er sluppet.

Kører tit igennem Odense, og rører stort set aldrig bremsen, med mindre der kører en ud foran mig.

Kør forudseende, og lad være med at ligge helt oppe i bagklappen på bilen foran.

Ved at slippe speederen stille og roligt, får du også en mere rolig og glidende kørsel, som forhåbentlig forhindrer at passagererne bliver køresyge.