Enhver ved at øget hastighed giver øget forbrug.
Hvilkenbil.dk har lavet en test mellem en Skoda Enyaq og Skoda Kodiaq 1.5 L benzin.
De testede begge biler med 100 km/t og derefter med 130 km/t.
Først kørte de 52 km ved 110 km/t. Derefter præcis samme strækning ved 130 km/t.
Ved 110 km/t målte de et forbrug på 5,10 km/kWh. Ved 130 km/t endte målingen på 4,27 km/kWh – en stigning i forbruget på 19,4 pct.
Det øgede forbrug skyldes, at luftmodstanden øges med farten. Den store Skoda Enyaq skal simpelthen flytte mere luft ved 130 end 110 km/t. Det koster kræfter og dermed strøm.
Efterfølgende var de nysgerrige på, hvordan tallene ville falde ud, hvis de lavede samme test af en tilsvarende fossilbil. Forventningen var, at en forbrændingsmotor skulle
bruge lidt mindre ekstra energi på at øge farten. Vi har jo også både læst og hørt alle historierne om, at elbiler bruger uforholdsmæssig meget energi på at køre med høje
hastigheder.
Forholdene var endda mere gunstige for benzinbilen end for elbilen: 15 graders varme, solskinsvejr og en meget let vind fra vest.
Som med den elektriske Enyaq slukkede vi for klimaanlægget i Kodiaq´en, for at opnå det laveste mulige forbrug.
Test-Kodiaqen kører med en 1,5 liters turbobenziner med 150 hk, syv-trins DSG automatgear og mild hybrid teknik. Sammen med friløb gør det den bjørnestore SUV
overraskende nøjsom med benzinen.
Ved konstant 110 km/t målte de et forbrug på 17,3 km/l. Det er nærmest imponerende for så stor en bil.
Ved 130 km/t målte steg forbruget til 14,1 km/l. Stadig absolut godkendt for en benzindrevet bamse som Kodiaq.
Det interessante – og overraskende – er at det øger forbruget med 22,7 pct. at øge hastigheden fra 110 til 130 km/t, i fossilbilen Kodiaq, sammenlignet med elbilen Enyaq.
Det koster altså mere energi at køre hurtigt i fossilbilen end elbilen.
Har de dermed skudt en myte om elbiler ned?
Ja, det mener de. Også selv om de er de første til at sige, at der ikke er tale om en strengt videnskabelig test. Målingen er udført ved hjælp af bilernes indbyggede
kørecomputere, og de er helt sikkert ikke 100 pct. præcise.
Men de må omvendt formodes at være ganske præcise, når det gælder om at vise forskellen i forbruget i den
samme bil. Og det er den, vi interesserer os for her.
Hvis du undrer dig over, at gennemsnitshastigheden for de to målinger ved 110 og 130 km/t er henholdsvis 103 og 119 km/t skyldes det, at vi satte i gang fra 0 km/t og
desuden vendte bilen midtvejs på strækningen ved afkørsel Silkeborg Ø. Det indebærer et kortvarigt stop, der reducerer gennemsnitshastigheden. Et forhold, der var ens
for begge biler under alle målinger.
110 km/t | 130 km/t | Forskel | |
Distance | 53 km | 53 km | 0 km |
Gns. hastighed | 103 km/t | 119 km/t | + 16 km/t |
Tid | 31 min. | 27 min. | – 4 min. |
Forbrug | 17,3 km/l | 14,1 km/l | + 22,7 pct. |
Fakta: 110 vs. 130 km/t i elektrisk SUV
110 km/t | 130 km/t | Forskel | |
Distance | 53 km | 53 km | 0 km |
Gns. hastighed | 100 km/t | 118 km/t | + 18 km/t |
Tid | 32 min. | 27 min. | – 5 min. |
Forbrug | 5,10 km/kWh | 4,27 km/kWh | + 19,4 pct. |