Her vil jeg komme med tips til problemer, som måtte drille på din Leaf. Det bliver nok ikke den mest indholdsrige side, da der ikke er mange problemer med en Leaf.
Har du noget der driller, så send en mail, og jeg skal se om jeg kan finde svaret, og få det med på listen.
På denne side finder du:
80%. Hvordan gøres dette
Motor til ladestiklås larmer
Rust i støddæmpertårnene foran
Slå e-Pedal til så indstilling huskes
Knirkende sidespejle
Knagende trækaksler
Hvilken OBD læser til Leaf
Sidespejle fryser fast
Skift af batteriet i nøglen
Har set en del opslag om hvordan man får sin bil til at lade til 80%.
Det er ikke så let i en Leaf, som i mange andre elbiler, da det ikke bare er en skyder, som man vælger en værdi på.
Men det er slet ikke så slemt.
Start med at gå ind i Settings. Det er menuen med et tandhjul, lige til venstre for uret. Brug pileknapperne på rattet, for at navigere rundt og OK, for at vælge.
Kør ned til EV Settings og tryk OK.
Her kan du vælge mellem Charge Timer 1 og 2. Vi bruger 1 om natten og 2 om dagen. Så skal du ikke trykke så meget, for at stille tiden.
For at kunne stille noget, skal Timer stå på on. Det vælges med OK.
Vælg timer 1. Her angiver du et starttidspunkt, og et sluttidspunkt.
Først timer, så OK, så minuttal og OK.
Full Charge as priority, har vi altid slået fra. Synes ikke det virker efter hensigten.
Days. Har har vi valgt alle dage altid. Hvis du glemmer at vælge den rigtige dag, lader den ikke.
Første gang lader du f.eks. 4 timer. Aflæs start og slut %.
Nu ved du hvor mange % der lades i timen.
Så er resten ren matematik.
Vores mormorlader giver 5,2% i timen, men regner 5%. Det plejer at passe inden for 1-2%
Vores Cleverboks giver 10% i timen. Den ene lader på arbejdet giver 18% i timen. Alle de andre giver 10%. Så find ud af hvad de ladere du bruger giver af % i timen, så er det nemt.
Skal du lade til 100%, så regn med ekstra tid, da det går langsomt til sidst. Med mormorlader skal vores have en times tid ekstra.
Vil du være god ved dit batteri, så nøjes med at lade til 80%, hvis du kan klare dig med det. Skal du bruge 100%, så programmer bilen, så den er klar lige før afgang. Du kan læse her hvorfor.
Til sidst et lille tip. Vi du starte til midnat, så sæt uret til 00:10 i stedet for 00:00.
Havde bøvl med at den sommetider ikke startede ladningen, når den stod til 00:00. Siden det blev ændret til 00:10, har det virket hver eneste gang.
Har efterhånden set flere opslag om at når man vil låse stikket op, så det kan fjernes fra bilen, så larmer det.
Det lyder som et par tandhjul der ikke rigtig får fat i hinanden. Se video med lyden her.
Det er det desværre. Som du kan se på billedet, så er tandhjulene af plast, og har en vis levetid.
Det hvide tandhjul knækker, så den aksel der holder det stabilt, mister funktionen.
Det grønne tandhjul, er det der siger lyden, og jo flere gange man bruger stikket, efter det er gået i stykker, jo mere slidt bliver det, og tænderne begynder at knække af. Alle dem jeg har lavet, har haft en knækket tand, og begyndende grater på alle de andre.
Kan se i Leaf Spy appen, at vores har ladet 3850 gange. Bemærk dog at det tæller for en gang, hver gang stikket sættes i, uanset om bilen når at lade, før stikket fjernes igen. Men låsen har været aktiveret 3850 x 2 gange, da den bliver aktiveret når ladeklappen åbnes, og når stikket skal frigives. Det skal tage livet af de plasttandhjul over tid.
Alle dem jeg har repareret, er døde mellem 2500 og 3000 stikket har været sat i bilen.
Har du ikke mod på at lave det selv, så send mig en mail, Info@nymedelbil.dk, så kan jeg hjælpe dig, væsentligt billigere end Nissan kan. Bor midt på Fyn.
Vores Leaf havde fået samme problem, og snakkede med Nissan værkstedet om det. De anbefalede at køre med det til den ikke virkede mere.
Det er jeg ikke så urolig ved, da vi lader 99% hjemme. Skulle den stå af, kan kablet ikke komme ud, og bilen derfor ikke køre.
Har vejhjælp gennem Nissan, så de måtte hente den når den tid kommer.
Reservedelen hedder 253E05SH0C og skulle koste omkring 3000 + Moms og montering hos Nissan. (404 euro for delen alene)
Har fundet den på azpartsnow.com til 136 $ svarende til 850 kr. plus forsendelse. Er dog i restordre (Oktober 24)
Det er en Japansk hjemmeside, og de skiver at det er originale Nissan reservedele.
Er du fiks på fingrene kan du følge denne video.
Vil her komme med lidt tips og tricks.
Se videoen et par gange. Så har du styr på hvad der skal ske, og i hvilken rækkefølge. Er du i tvivl undervejs, om du kan samle det igen, så tag en masse billeder. De er gode hvis du kommer i tvivl.
Plastpropperne som holder afdækningen på bilen: Med en flad skruetrækker vippes midten af den op, og så kan den trækkes ud.
Strømstik til låsemekanismen: Der er en lille tap på den smalle side, som skal trykkes ind, og så kan du med en kærvskruetrækker, lirke stikket fra hinanden. Tryk på palen med en lille skruetrækker.
De tre skruer bolte som holder låsemekanismen fast på ladestikket er Torx, men den variant med en tap i midten, så dine Torxnøgler skal have et hul i enden.
Varm låsen op med en hårtørrer på fuld varme: Den afgiver ikke så meget varme som en varmepistol, og ødelægger derfor ikke plasten. Den skal varmes for at lim/tætningsmiddel kan slippe.
Adskillelse af motoren: Der hvor de to unbachoskruer sidder, som holder motoren fast på Type 2 stikket, er der en lille revne hvor du kan stikke en stor kærvskruetrækker ind, og forsigtigt vippe den fra hinanden. Vær forsigtig, og husk at vippe de 5 plaståse løs først. De er ikke de stærkeste, så vær forsigtig med at bøje dem for meget.
Limen/Tætningsmatrialet: Når du skiller motoren ad, så trækker limen tråde som gør det besværligt. Brug en skarp kniv, og skær trådene over efterhånden som du kan komme til det. Skær midt på, så der er lim/tætningsmateriale på begge dele.
Inden boring. Fil begge brudflader glatte, da bores ellers vil glide af.
Boring af hul: Det SKAL være med en søjlebormaskine, da man så har retningen. Vær meget omhyggelig med at hullet er i midten af begge dele, og at det går lige igennem. Jeg brugte et 2 mm bor.
Limning: Kom superlim i hullerne, og saml delene, med boret i. Lad det tørre, og skær resten af boret af med en vinkelsliber, og slib så enden passer med plastakslen. Det er vigtigt at det er kernen af bores som bruges, ikke den ende med skæret, da der er meget lidt materiale tilbage.
Tilpasnig: Da der har været et brud, er tandhjulet blevet lidt længere efter reparationen. Hold det forsigtigt på vinkelsliberen, og fjern det der skal til for at tandhjulet kører frit i de bøsninger det ligger i.
Samling: Den sorte firkant, som er monteret sammen med tandhjulet, er palen som låser stikket. Den kan kun vende på en måde. Det drillede lidt at få samlet, men gør det forsigtigt og uden vold, så går det fint. Det fedt der er rundt omkring, fordeles på aksler og tandhjul, så de kører så let som muligt efter samling.
Lukning af motor: Sæt låget på, og drej så det hvide hjul uden på motoren. Nu skulle palen gerne køre ud og ind. Mærk efter om det kører frit. Drej så palen er så langt inde i motoren som muligt. Mærk efter at det ikke takker over. Gør det, så skil det ad igen. Tag det grønne tandhjul ud, og drej det en kvart omgang inden det sættes i igen. Så bør det ikke larme, da det er med at få den manglede tand, væk fra yderpunkterne, så der kun er hele tænder der.
Forsegling af motoren: Varm den op igen, så den er godt varm. Før den er varm kan du nemlig ikke lukke de 5 låse, da lim/tætningsmateriale er blevet hårdt, da det kølede af.
Monter nu det hele på bilen igen. Det kan drille lidt at få stikket forbi låsemekanismen til kølerhjelmen. Spænd stikket fast, monter 12V stikket, og prøv uden stik i, om det virker. Virker det prøver du med stik i. Virker det også, kan du montere afdækningen igen.
Man kan også gøre som på billede 2.
Lav en slids i stikket. Så tror bilen det er låst fast, men det er det ikke.
Lader du kun hjemme kan det være en midlertidig løsning, og vil så koste et kabel, den dag du får skiftet motoren eller vil sælge bilen.
Det er ikke en løsning jeg vil anbefale, men kan løse dit akutte ladebehov.
Der er en fejl konstruktion på Leaf, som kan blive dyr, hvis man ikke gør noget ved det på et tidligt tidspunkt.
Nok den vigtigste ting at få fikset, og som ikke koster alverden her og nu.
De to støddæmpertårne foran, er lavet så de vil stå med vand i, da det ikke kan komme væk.
Du finder støddæmpertårnene, ved at åbne kølerhjelmen, og ved plaststykket helt oppe ved forruden, er der et stykke plastic i hver side som kan klikkes af.
Du vil nu kunne se støddæmpertårnet, som er vist på det øverste billede.
Billedet er fra en næsten ny bil.
Er du smart får du fat i et plastdæksel, som gør at vandet ikke kan løbe ned i hullet, men bliver ledt udenom.
Inden plastdækslet monteres, så smør med en ordentlig omgang WD40. Det er rusthæmmende, og smører, så ophænget ikke kommer til at knirke der hvor bolten sidder.
Du kan få dækslerne flere steder.
Du kan på google søge på “Nissan Leaf støddæmpertårn” og så kommer der nogle frem. Ca. 230 kr.
På ebay “Nissan Leaf struds” ca. 60 kr. plus forsendelse
Der er også nogen som printer dem selv. f.eks. her Nissan Leaf strut cap for front shock absorbers by larsiversen1 – Thingiverse pris ukendt.
Skal ikke kunne sige hvad der er bedst, men uanset om du så skulle prøve alle 3 typer, så det max 500 kr. Det får du ikke lavet ret meget rust for.
Du kan jo en gang om året lige tage kappen af, og se hvordan tilstanden er, og give den lidt WD40 igen.
Vi er mange, som har haft vores bil inde til opdatering i efteråret 2023, da der var kommet en indkaldelse fra Motorstyrelsen.
Mange har i den forbindelse troet, at bilen ikke længere kunne huske indstillingen for e-Pedal, fra sidst man kørte en tur.
Det er meget nemt at fikse.
I menuen i bilen vælges “Tandhjulet” – Så “Driver Assistance” – Rul ned i bunden og til “e-Pedal” Tryk “Ok” og “Ok” en gang mere. Nu er der en grøn markering af at e-Pedal skal huske sidste indstilling.
Du kan også se en video her.
På 2018 modellerne begyndte sidespejlene at knage når det nærmede sig vinter, og de drejede ud og ind, ved start og slukning af bilen.
Mange fik dem skiftet på garantien, og andre fik dem smurt. Vi fik vores skiftet.
Den nemmeste måde at dokumentere det på, er ved at tage en video af det, hvor man tydeligt kan høre det. Husk at nummerpladen også skal med på videoen.
Så er det intet problem at klage og få det godkendt. Har du ikke video, kan du næsten være sikker på at når du står ved Nissan forhandleren, så er fejlen der ikke.
Der er en servicemeddelelse på det, så Nissan er opmærksom på problemet.
2018 modellerne havde en fejl ved trækakslerne.
Når bilen havde kørt 30-35000 km, begyndte de at knage, når man drejede skarpt. Det var tydeligt at høre ved lav fart.
Fik det lavet på garantien uden brok, da Nissan kendte til fejlen.
På vores, løste de det ved at tage trækakslerne af, dreje dem en kvart omgang, smøre dem og montere dem igen.
Vi har efter 159000 km ikke hørt mere til problemet.
Der er en servicemeddelelse på det, så Nissan er opmærksom på problemet.
En OBD læser kan vi en masse ting om din bil, og du kan stille på få ting i appen.
Til en Leaf virker den viste OBD læser perfekt, sammen med appen LeafSpy.
Bemærk at når du køber den, er den af klar plast. Jeg blev træt af de blinkende dioder om natten, så jeg malede den sort 3-4 gange med en sprittusch.
Det jeg bruger den mest til er at udlæse bilens SoH den sidste dag hver måned. På den måde kan jeg følge degenereringen af batteriet.
Hvis der er meget is og sne kan du opleve at dine sidespejle fryser fast.
Du kan enten løsne dem med lunkent vand, ca. 30 grader, da det ikke skader hverken lak eller ruder.
Eller du kan gå ind i bilmenuen og rette til så spejlene ikke klapper ind.
Har du brug for at de skal klappes ind, bruger du bare knappen på betjeningspanelet i døren.
Du kan nemt selv skifte batteriet i dine nøgler.
Batteriet er CR2025, og køb det i en god kvalitet. De billige vil bare give dig bøvl, da deres spænding ikke er lige så høj som i de dyre er det generelle råd.
De sidste to gange jeg har købt Duracell batterier, har den kun holdt 2-3 måneder, så er ved at afprøve forskellige mærker.
Videoen herunder viser hvordan, men på norsk, men den viser fint hvad man skal gøre.
Være specielt opmærksom på ikke at få skrutrækkeren for langt ind, da det kan ødelægge printet, eller de kobbervindinger der rundt langs kanten af printet.
En ny nøgle koster 2-3000 kr., så det er med at passe på.
Følg videoen stille og roligt, så er det lavet på et par minutter.
Vores batteri plejer at holde i et par år. Vi bruger kun den ene nøgle.