Opladning = ladetab.
Ved opladning hjemme, vil du opleve et ladetab.
Der er et lille tab i eltavlen, lidt i ledningen mellem eltavle og ladeboks, lidt i selve ladeboksen, lidt i kablet mellem ladeboks og bil, og et større ladetab i bilens On Board Charger (OBC).
Når elektronerne skal finde vej i batteriet, udvikles der også varme. Dog ikke ret meget når du lader hjemme, men den varme er også et tab.
OBC sørger for at den vekselstrøm som kommer til bilen via elnettet (AC), bliver lavet om til jævnstrøm (DC).
Dette gælder dog kun ved langsom ladning. På hurtig og lynladere, er det jævnstrøm, der er i stikket, og bilen OBC bruges derfor ikke. Her er det ladeoperatøren, der tager tabet, da strømmen allerede er lavet om til AC, når bilen modtager den. Du får dog lov til at betale i sidste ende. Der er jo ikke andre til det 🙂
Når strøm skal laves om, fra AC til DC, udvikles varme, og det er der tabet er.
Der er forskel på hvor effektive de forskellige bilmærker er til at udvikle effektive OBC.
Herunder er et skema, hvor man i højre kolonne kan se hvor stor procentdel der kommer frem til batteriet, i forhold til hvad husets måler registrerer.
Skemaet viser ladetab ved 11 kW ladning. Tabet er fra 7% til 14%, alt efter bilmodel.
Det er et helt andet tab, du vil opleve hvis du bruger en mormorlader. Helt op til 30%. Årsagen er at den er meget længe om at lade, og imens holdes bilens systemer i gang, så der bruges strøm til en masse enheder. Så det er værd at tænke over, om nødladeren er så god en løsning. Den kræver også en god installation.
Når du hurtig eller lynlader er tabet 1-2%. Så det er den mest effektive måde at lade på, men også den der slider mest på batteriet. Så der er fordele og ulemper, alt efter hvilken metode der vælges. 11 kW er dog bedst. Der lades forholdsvis hurtigt, og der er et minimalt slid på batteriet, og det bliver ikke varmt.
Mange gang lades der, mens man laver noget andet, eller sover, så det er alligevel ikke spildtid.
Om du lader batteriet helt op eller sjatlader, giver stort set samme tab, viser de test ADAC har lavet.
Så det kan anbefales at kigge på ladetab også, når der skal investeres i en elbil. Med de kreative politikere vi har, kunne det være en vej til at differentiere den grønne afgift, sammen med bilens forbrug pr. km. Men det er en helt anden snak.
Der er jo kun dig til at betale ladetabet, så det er værd at overveje, sammen med alt det andet, der skal tages stilling til ved køb af bil.