For at kunne bestemme dig til hvilket abonnement du vil anskaffe, hvis du vil have et abonnement, skal du først og fremmest vide hvor meget strøm du forventer at bruge.
Spritmonitor.de er en side hvor bilejere kan uploade deres forbrug. Du skal indtaste mærke og model. Så får du en liste, hvor du så kan vælge lige nøjagtig den variant du har kig på.
Tallene på siden er de tal som fremkommer ved kørsel i virkeligheden, og ikke en WLTP standard, som er alt for optimistisk.
EV-database.org er også en rigtig god side. Den er mere standardiseret, hvor man for hver model kan se forbrug på småveje, ladeveje og motorveje, og for sommer og vinter. Tag et snit af de 6 målinger, så er du godt på vej, med et tal som du kan bruge til at udregne dit årsforbrug.
Tallene er ved alm pæn kørsel, så har du en tung højrefod, vil dit forbrug være væsentligt højere.
Hvis du kører mest motorvej, så kan du nøjes med gennemsnittet at landevej og motorvej, da det vil give et mere retvisende resultat.
Nu har du fået et tal, og lad os for nemheds skyld sige det er et snit på 200 Wh/km, svarende til 5 km pr kWh.
Du har nok en ide om hvor meget du kommer til at køre i din nye elbil. Dette tal vil blive lidt højere, da de er så fede at køre i, at man nemt lige kan finde en undskyldning for en ekstra tur 🙂
Lad os sige at du kører 20000 km om året nu i din fossilbil, så vil jeg gætte på du kører 22000 i stedet.
22000/5 svarer til at du skal bruge ca. 4400 kWh om året på at køre 22000 km.
Det vil sige 366 kWh om måneden i snit. Mere om vinteren, mindre om sommeren. læs mere her
Det var først step til at finde en ladeløsning.
Hvis du ikke har mulighed for at sætte en oplader op hjemme, vil du skulle finde en ladeløsning ude i byen.
Årsagen til at du ikke kan sætte en op hjemme kan være mange, men i lejeboliger og etagebyggeri, kan det være svært at få overtalt bestyrelsen til at få lov til at sætte en oplader op.
Der er dog heldigvis flere og flere boligforeninger som giver lov, da de godt kan se hvilken vej vinden blæser.
Undersøg dog altid om du må sætte en op, INDEN du køber en elbil. Der kan være langt til nærmeste lader, og så er det måske ikke så interessant med elbil alligevel.
Undersøg derefter hvad der er af lademuligheder i nærheden af hvor du bor, og om der skulle være opladere på din arbejdsplads.
Du kan bruge appen Chargefinder til at se hvilke ladere, der er i nærheden af din bopæl. Husk at vælge stiktype i filteret.
De ladere der er på jobbet, er det ikke sikkert at den viser, hvis de kun er for medarbejdere.
Så lad os sige at der er Clever, Eon, Tesla, OK og Circle K hurig/lynladere i nærheden af din bopæl. Optimistisk med så mange, men muligt.
Clever har et abonnement til 799 kr. om måneden, hvor du så kan lade ubegrænset for det beløb. Også på jobbet hvis der er Clever der.
Hvis du ikke har abonnement ved Clever koster en kWh 3-5 kr. Så 366 kWh vil koste 1098 til 1830 kr.
Så en pris på 799 kr. om måneden er rigtig god. Der kan dog komme et energitillæg, hvis den rå strømpris er over 89 øre/kWh. Det vil der ikke være når elpriserne er normale, som de var inden krigen i Ukraine. De kom dog i starten af 2023 tilbage til normalen igen.
Eon, OK og Circle K, har ikke abonnementer, så der er det betaling pr opladning, og de ligger også omkring 3-5 kr./kWh.
Hos Tesla kan du lade på nogle af deres superchargere. De fleste er åbne for alle.
Her skal du oprette dig i deres app, vælge “Oplad din elbil (Anden bil end Tesla)” og vælg den Supercharger der er i nærheden af dig.
For 99 kr. om måneden kan du lade billigere pr kWh hos Tesla, da du får reduceret pris, via abonnementet. Ca. 1 kr./kWh.
Så bruger du mere end 100 kWh om måneden kan abonnementet godt betale sig.
Tesla kører med varierende priser hen over døgnet, for at lokke folk til at lade på skæve tidspunkter, så laderne bliver bedre udnyttet.
Så med et forbrug på 366 kWh á f.eks. 3,00 kr., plus 99 i abonnement, koster det 1198 kr. at lade pr. måned. Der er kun en måneds binding på abonnementet.
Vær dog opmærksom på to ting hvis du vil lade ved Tesla.
Nogle af deres ladere er med korte kabler, og er placeret så de passer til Teslas biler som har ladeporten i venstre side.
Kommer du med en bil som har ladeporten i højre side, vil du derfor optage 2 pladser. Ikke specielt populært hvis der er mange der skal lade.
De nye ladestationer har lange kabler, og de vil nok skifte de korte kabler til længere efterhånden som de nuværende Superchargers opdateres.
Lader du ved Tesla og bliver holdende, efter den har nået 100%, skal du betale spærregebyr hvis over 50% af laderne er optaget. Dette er 6 kr./minut.
Du får dog advarsler via appen når bilen er ved at være helt ladet op, og når den er ladet helt op. Så du vælger selv hvor længe du vil betale for parkering 🙂
Du kommer automatisk til at betale spærreafgift, da de har dine kortoplysninger i appen, og du har accepteret betingelserne, for at kunne bruge appen.
Som du kan se af ovenstående, er det dit årlige km tal der bestemmer hvilket abonnement der kan betale sig.
Clevers går lige op hvis du kører 800 km om måneden, svarende til 9600 km om året, med en kWh pris på 5 kr. og en bil der kører 5km/kWh.
Så jo længere du kører, eller jo mere forslugen din bil er, jo bedre er Clevers abonnement.
Hvor længe de vil køre med Flatrate abonnementer ved jeg ikke, men så længe de tilbyder det, er det en super løsning.
Eon har også haft Flatrate, men droppede det i starten af 2023.
Lader du på Type 2 ladere i stedet, er kWh prisen gerne lidt lavere, og du skal køre et par tusind km mere om året, før et Clever abonnement hænger sammen.
Her vil jeg komme ind på de forskellige ladeløsninger hjemme.
Som du sikkert læste foroven på denne side, skal du kende dit forbrug, for at kunne vælge den rigtige løsning.
Vi har Clever One, som gør at vi kan lade på alle Clevers ladere, for de 799 kr.
Clever giver som de eneste tilbagebetaling på alt det strøm, du bruger gennem din Clever ladeboks, dog minus momsen på den rå strøm..
Det vil sige at de den sidste dag hver måned, fjernaflæses laderen, så de ved hvad du har brugt.
Læs om Clever One, i detaljer her.
Så du kan sige, at uanset hvor meget du lader hjemme, vil det aldrig koste dig over 799 kr., så længe du bruger Intelligent Opladning, og lader når det er billigt.
Lader du på dyrere tidspunkter, er det ikke sikkert at din elpris er helt dækket ind.
Kører du ikke så meget kan et Clever abonnement ikke betale sig, hvis du lader alt hjemme.
Så er det bedre at oprette abonnement ved OK, Norlys og hvad der ellers er på markedet.
Der betaler du fra 49 til 199 om måneden i abonnement, og da det er abonnement, er boksen deres, og du får derfor bare en ny hvis der er noget galt med den.
Fordelen ved de bokse er at du får elafgiften retur, hvis der er separat måler i den. Se mere her.
Så på de bokse har du udgiften til tariffer, strøm og moms. Du kan lade mange kWh, før du når de 799 kr. som Clever tager for deres abonnement, specielt om natten, hvor tariffen udgør en meget lille del af prisen.
Kombinerer du opladning ude og hjemme, så bliver regnestykket straks meget mere kompliceret.
Har du Clever til din ladeboks hjemme, med Clever One abonnement, kan du bare lade alt det du vil ude i byen også.
Vi synes dette er genialt, når vi er på langtur, da der altid er mulighed for at lade, hvis de er fri, og vi har jo betalt for det, via abonnementet.
Ulempen er at have betalt de 799 kr., for så at bruge en anden udbyder, hvis Clever er optaget, eller der ikke lige er en i nærheden.
Vil sige, at vi hellere betaler end holder i kø, for at lade. Så må det koste lidt, og så er det bare videre. Det er max 500 kr. vi har betalt på 4 år for at lade ved andre.
Har du ladeboks fra Ok, Norlys osv., så er du jo frit stillet når du lader ude, da prisen stort set er ens, hos de forskellige udbydere, og du vil have langt flere ladere at vælge imellem, hvilket er en kæmpe fordel.
Kører du så lidt, at Clever ikke kan betale sig, så er det heller ikke meget du vil komme til at lade ude, og da de fleste nye elbiler har en god rækkevidde, hjælper dette også på hvor meget du skal lade ude.
Har du Clever lader hjemme til 799 kr., og lader lidt ude, så skal du lade 799 kr./5 km/kWh = 160 kWh om måneden for at det går op.
Vi lader selv 50-100 kWh om måneden ude, så det er lige lidt nok, men friheden til bare at køre hvorhen du vil, uden at skulle tænke på prisen er også værd at tage med i overvejelserne.
Har du Clever ladere på jobbet, kan du hurtigt nå de 160 kWh om måneden.
Nogle måneder, f.eks. i sommerferien, har vi ladet op til 300 kWh ude, så set over et år, er det tæt på at det går lige op.
Welcome to the jungle.
Det er helt op til dit temperament og magelighed hvad du foretrækker, og det der er godt den ene måned, kan være skidt næste måned, da de forskellige selskaber kommer med tilbud og prisændringer hele tiden, og at skifte ladeboks, er dyrt, da der skal betales for både nedtagning og opsætning, og måske indkøb af boks oveni.