Problemer med ladeklappen som hænger i låsen

Rusten aktuator
Ladeklap værktøj

Har efterhånden set rigtig mange opslag om ladeklapper som ikke kan åbnes, eller som ikke vil lukke.

Årsagen er den aktuator, den aksel, som holder låget fast og lukket. Når du trykker på dækslet, frigives akslen, og drejer en kvart omgang, samtidig med at den kommer udad. Derved kan de to flapper på enden af akslen komme fri af ladeklappen, og du får adgang til at lade.

Vores egen døde så langt hjemmefra som bilen nogensinde har været. På Lidoen i Italien, og du kan læse om hele turen her.

Løsningen var at brække det op, for at komme videre.

Det kostede 2926,25 kr. hos VW at få et nyt komplet dæksel, inkl. ny blå klap på. Spurgte til kulance, men det var jo så få, som oplevede problemet, fik jeg at vide af VW Svendborg.

Gik og tænkte over det nogle dage, og skrev så til VW Danmark. Samme svar. 

Syntes som sagt, at jeg havde set mange opslag i diverse grupper om problemet, så oprettede afstemninger i VW, Skoda og Audi grupperne for elbiler på Facebook.

I løbet af 4 dage havde 1225 personer stemt, og 10,4% havde fået repareret deres ladeklap. Enten en ny aktuator, eller en komplet udskiftning.

Det sjove er at % delen med fejl var stort set ens i alle 3 grupper. Et par stykker var på anden udskiftning.

Der er flere teorier, men to af dem er at:

1. Ladeklappen står meget åben i al slags vejr, og det gør at vand kan trænge ind i aktuatoren. Det vender jeg tilbage til.

2. Ladeklappen bruges rigtig meget. Det er samme system VW bruger på fossilbiler også, men den bruges måske en gang om ugen. Vores bruges hver eneste dag.

Jeg har forsøgt at holde den fri for vand, ved jævnligt at smøre med en smule silicone. Så sent som 10 dage før den døde. Smurte inden ferien, for netop ikke at stå i den situation.

Et medlem i VW gruppen oplyste, at det ikke skulle være et problem på 2024 modellerne, da aktuatoren er ændret.

Den oprindelige hed 8V0862159A. Den nye hedder 8V0862159B. Så VW ved at der er et problem med den.

Fandt et Hollandsk VW forum hvor det var beskrevet hvordan man skifter den selv.

Til sidst i artiklen er et billede af den aktuator som han havde pillet ud af bilen. Den er åbnet med en Drimmelsliber, men det er tydeligt at se, at den er rusten indeni, som følge af fugt/vand.

Havde problemer med vores i vinter, hvor der var frosset vand under palen. Den skal lige trykkes 1-2 mm ned, før at den kommer ud. Det kunne den ikke pga. is, og en forsigtig opvarmning med en hårtørrer løste problemet, så der har helt sikkert været vand i vores, og derfor sikkert også rust.

Har søgt nettet rundt, for at finde en video af hvordan, man selv skifter aktuatoren, men kunne kun finde en beskrivelse i det Hollandske forum, heldigvis på engelsk 🙂 Skulle du støde på en video af processen så smid endelig en mail til mig, så jeg kan få den her på siden.

For at skille det ad, skal du have noget plastværktøj. Jeg søgte på “plast brækjern” og fandt et sæt med en masse dele på Temu til 100,- plus fragt.

Hollænderen har brugt det der er billede af her på siden. 

Du kan også købe det værktøj VW bruger og anbefaler, på Ebay, og sættet hedder VAS 895 015 til omkring 900 kr. leveret, men så kan du lige så godt køre til VW første gang det driller, da aktuatoren koster 220 kr., og aktuatoren er skiftet for under 1000 kr., har flere oplyst. 

Når den at sætte sig, kan det hurtigt blive 3-4 gange så dyrt. Så lad være med at vente, og husk at bede om at få den nye model i. Bare for en sikkerheds skyd.

Har du selv lyst til at prøve, så er der link til det Hollandske forum her.

Den henviser også en reparationsmanual fra VW, som viser hvordan, og i hvilken rækkefølge, det skal skilles ad.

Klik på linket, og bed den hente manualen ned på din PC. Det du skal bruge er på side 114 og 57.

Held og lykke med operationen