Elbiler har kortere rækkevidde end de er opgivet til.
Når elbilernes officielle rækkevidde måles, foregår det efter WLTP standarden der giver et ret optimistisk resultat med hensyn til rækkevidden.
Derfor kører elbiler ofte væsentlig kortere på en opladning i praksis, end producenten stiller i udsigt.
Det samme er for øvrigt tilfældet for fossilbiler, der testes for km/l efter samme standard.
Det er dog ikke umuligt at nå normtallet, eller køre endnu længere, det afhænger af dit kørselsmønster og kørestil.
Real world testresultater viser ofte en forskel på 10-30% mellem den oplyste WLTP-rækkevidde og den faktiske rækkevidde.
Her er gennemsnit af testresultater for de tre mest populære elbiler i Danmark lige nu.
En god tommelfinger regel er WLTP -20%, og 1% fra for hver grad under 20 graders varme. Det gælder ved alm frisk kørsel, men rigtig meget påvirker rækkevidden.
Tesla Model Y Long Range
Opgivet rækkevidde 533 km.
Real world test 450-480 km.
Afvigelse 10-15%
Skoda Enyaq iV 80
Opgivet rækkevidde 412 km.
Real world test 320-350 km.
Afvigelse 15-20%
Tesla Model 3 Long Range
Opgivet rækkevidde 602 km.
Real world test 500-520 km.
Afvigelse 10-15%
Kilder:
EV Database
WhatCar