I januar 2024 havde vi en snestorm, som lammede motorvejen mellem Horsens og Randers.
Mange biler holdt i kø, og der i blandt elbiler. De holdt der i næsten et døgn.
Det var oppe og vende i medierne, om elbiler overhovedet kan holde i kø, i lang tid uden at batteriet tømmes.
Den gode nyhed er at det kan de sagtens.
En elbil bruger 2-3% i timen på at holde kabinen varm, når den først er varmet op. En fordel kan dog være at tænde sædevarmen, og så skrue 1-2 grader ned for klimaanlægget. Sædevarme bruger meget mindre strøm end varmepumpen.
Der bruges strøm på at varme sædet op, men når det først er varmt, bruges der ikke meget strøm på at holde det ved lige.
Det er altid en god ide at slukke det der kan slukkes. Men f.eks. lyset på bilen bruger ikke meget strøm, når vi snakker nye biler med LED lygter.
Deres forbrug er meget lille, og man kan så sætte bilen på nærlys. Så kan andre se en, men forbruget mindskes.
Radioen bruger uendeligt lidt strøm, så hyg du dig bare med noget god musik.
Skal du ud og køre og vejrudsigten lover skidt vejr, så sørg for at bilen har så meget strøm som muligt,
Et par tæpper er altid godt, og lidt at spise og drikke. Pas må med at lade sodavandsdåser ligge i bilen, da de springer i frostvejr.
I rigtig dårligt vejr er et ekstra ladestop at foretrække, da der så er strøm til at holde i kø.
Det behøver ikke være i en snestorm, men ulykker kan nemt spærre vejen, og så holder man der og kigger, i måske flere timer.
Vi har gerne strøm på til en lille omvej/kø, pga. uheld. Så lander vi hjemme med 5%, havde der været til 15-20 km omvej, eller et par timers kø.
Altid godt at have en lille buffer. Siger jeg, som har pralt med at lande hjemme med —% og en skildpadde i displayet 🙂