Vi havde planlagt sommerferie i Lido Di Jesolo i Italien.
Turen skulle foretages i vores ID4 1ST Max Pro Performance fra 2021, med 118000 km på bagen.
Sagde fra starten at vi bare skulle køre, og så lade undervejs, men konen ville have ABRP ind over, så vi havde noget at køre efter.
Fik lavet en plan for ud og hjemturen, og det så ganske fornuftigt ud.
Har alskens brikker og apps, som blev oprettet da vi havde Leafen som primær bil, så vi kan lade næsten overalt.
Planen holdt til Kassel, så passede vi den til, så det passede bedre ind.
Hjemturen blev fulgt og passede perfekt, som ABRP havde foreslået.
Planen for turen på 1750 km derned, var en overnatning i Kassel, 2 overnatninger i Nürnberg, se Bayern Munchen stadion, og en overnatning i Obergurgl i Østrig, og så nå Italien.
Først en længere beskrivelse, og i bunden det mere nørdede 🙂
Vi havde planlagt at køre 120-125 km/t som max, og så give gas når vi nærmede os laderne, for at få % ned.
Vi startede hjemmefra med 99%, og kørte efter Tesla Kaltenkirchen, da vi havde tegnet abonnement ved Tesla.
Turen derned gik fint med den trafik der nu er i ferien, og fik en lader med det samme.
Videre til Tesla Rhüden. Ingen problemer gennem Hamburg, med det var også ved 13:30 tiden vi kørte gennem Elb tunnelen.
Eneste problem var at vi havde tastet laderens adresse ind i bilens navigation, og den ledte os så til et hus inde midt i Rhüden.
Tog Tesla appen og bad den vise vej, og kom til laderen med det samme. Fik en lader med det samme.
Videre til Kassel, hvor vi egentlig have planlagt at lade på Type 2 natten over, men var alligevel lidt betænkelige ved at have en bil stående frit, med alle vores ting i, så vi kørte til Tesla Kassel, lidt uden for centrum. Ladede helt op, hvilket var en fejl, da den kun brugte 2% på at nå hotellet. Vil normalt kun lade til 90, hvis den skal stå natten over.
Næste morgen kørte vi mod Tesla Erlangen lidt uden for Nürnberg.
Turen gennem Kassel bakker er en fornøjelse i elbil. Den trækker som en drøm op af bakke, og regenerer nedad. Forbruget gennem bakkerne var mindre end forventet.
Igen havde vi tastet adressen i bilens navigation, og følger den.
I sidste lyskryds, får besked på at dreje til venstre. Det gør vi, og opdager for sent at det er en tilkørselsrampe til motorvejen, og et stykke nede, får vi at vide at vi nu er ankommet til destinationen. Der var ingen ladere.
Havde heldigvis strøm til en omvej på 12 km. Tog navigationen via Teslas app, samtidig med bilens. Igen ville den have os ned af tilkørselsrampen. Laderne lå omme på den anden side af den bygning, som lå ud til rampen. Teslas app viste det rigtige sted.
Der døde vores tiltro til VWs navigation, og vi brugte Appels kort via Teslas app resten af turen, via CarPlay, uden problemer.
Udfordringen kom så, da vi skulle have kablet i bilen. Der var frie ladere, men der er nogle gummiklodser, som skal forhindre bilerne i at bakke i i standerne. De gjorde at vi manglede 10 cm. Mens vi bandede over dette, blev en af endepladserne fri, og vi kunne holde lidt skævt der, så det gik.
Spiste på restauranten ved siden af, men måtte ud og flytte bilen, før vi fik maden, for ikke at få spærreafgift. Ladede kun til 80%, da vi skulle være i Nürnberg i 2 dage, og der var kun 4 km ind til hotellet.
Da vi havde spist var der en Enyaq, der havde løst problemet med gummiklodserne. Den var bakket op på dem, så kablet kunne nå. Modigt, da den hurtigt kan få for meget fart på, ryge ned af klodserne, og ramme laderne.
Vi havde booket hotel i Nûrnberg lige ved siden af den gamle borg, og kunne derfor gå rundt og se det vi ville. Konen har boet der for 25 år siden, så vi havde privat guide. En superskøn og hyggelig by, som klart kan anbefales.
Efter et par dage i Nürnberg skulle vi mødes med noget familie ved Bayern Munchen stadion. Niecen er vild med dem, så det skulle ses, og var absolut en oplevelse.
På vej dertil ladede vi ved Tesla Eching, kort før Munchen. Ingen ingen kø.
Efter at have set stadion, kørte vi mod Obergurgl i Østrig. En lille bitte flække 1900 meter oppe.
Lige før vi ramte bjergene fandt vi en lader ved Telfs-Ost, som kunne aktiveres med vores Maingaukort. Virkelig en skøn udsigt, og der var fine toiletter, samt automater med kolde drikkevarer.
Ladede til 69% for ikke at have for meget strøm på når vi skulle ned af bjerget dagen efter.
Fordelen ved den tur, er at der hverken var lastbiler eller campingvogne, da vejene var meget snoede, mente vi. Vi skulle blive klogere.
Ankom til Früstückspension Broser ved 20 tiden. Det lækreste og fineste lille hotel. Super service, og de anbefalede aftensmad hos naboen, som var virkeligt godt. Super servicemindede tjenere, og maden, og ikke mindst øllene smagte fantastisk.
Fik en god nats søvn, og snakkede med ejeren inde vi kørte, om vi skulle meget opad, inden det gik nedad igen.
Nej nej. Kun ganske lidt, sagde hun. Det endte så med 600 højdemeter, før vi ramte den Italienske grænse.
De har åbenbart et andet forholdt til afstande og højdemeter dernede, end vi har i flade Danmark.
Inden da havde i holdt pause ved en betalingsstation, og familien i en benzinbil, med 65 km tilbage i tanken, fik rækkeviddeangst, og kørte 10 km retur, for at tanke, da der ikke var en tank, eller lader, de næste mange km.
Da vi forlod hotellet havde vi 33%, og det var jo fint når vi ikke skulle ret meget opad. Da vi ramte den Italienske grænse i 2500 meters højde, havde vi 26%, en rækkevidde på 70 km, og 82 km til nærmeste lader. Der var konen sgu lidt skeptisk, da bilen meddelte at vi ikke kunne nå frem. Hun ved godt at vi vinder en masse strøm nedad, men ville se det på bilens display før hun var rolig.
Da vi nåede ned af det stejle stykke på bjerget, i ca. 700 meters højde efter 64 km og 2 timers kørsel, havde vi 39% på bilen, og næsen 200 km rækkevidde.
Forbruget eftr turen nedad var -3 kWh/100 km. Tælleren blev ikke nulstillet da vi kørte fra hotellet.
Bjergkørsel i en elbil er fantastisk. Den trækker som en drøm opad, og det er minimalt hvad jeg brugte bremserne nedad.
Havde besluttet at jeg ville prøve at køre turen ned uden at bruge bremsen, men den teori døde ved det første hårnålesving. Der er det nødvendigt lige at bruge bremsen lidt.
Det er muligt at vejene var snoede opad, men det var ingenting i forhold til nedkørslen. Lod de bagfrakommende komme forbi, så jeg kunne køre i eget tempo, og regenerere så meget som muligt. Det var kun de lokale og motorcyklister, som indhentede os.
Fortsatte til Bolsano, for at lade ved Tesla. Ligger i et indkøbscenter, men billederne viser ladere med sne omkring, så gik ud fra at det måtte være på taget, men kunne ikke komme derop.
Fandt en lader fra Be Energized i nærheden, som havde to CCS stik, men kun det ene virkede. Ringede til deres “hotline” som bad mig sende en mail. Farvel og tak.
Vi forsøgte at finde Tesla laderne endnu en gang, og det lykkedes, nede i kælderen, P-1.
Heldigvis V4 ladere med lange kabler, og vi ventede kun 1 minut.
Indretningen er helt hen i skoven, for da vi havde spist, var der kø, og det spærrede alt. Så en Italiensk fossil billist udtrykke sin mening om kø og elbiler i meget kraftige vendinger. Forstod ikke alverden, men ros var det i hvert fald ikke. Det er til gengæld et fantastisk sprog at skælde ud på.
Vel ankommet til Lido Di Jesolo, Green Village, som kan anbefales, så tallene således ud.
Vi havde kørt 1721 km, med et forbrug på 17,7 kWh/100 km, og en gennemsnitsfart på 62 km/t, svarende til 28 timer.
Den lave gennemsnitsfart skyldes en masse vejarbejde, specielt ind mod Nürnberg af A3, kø igennem Munchen, og bjergkørslen.
Landede med 36%, pakkede ud og fik parkeret, på et lukket område så vi havde bilen i fred.
Næste dag var den på 34%
Al kabineopvarming var slået fra. Resten af dagene blev den på 34%, så det må være køling af batteriet efter ankomst der har kostet lidt.
Onsdag ville vi lade til 80% da vi alligevel ville være i et center den dag.
Havde hjemmefra bestilt kort til NextCharge og måtte sætte 20 euro ind for at få kortet gratis, så de skulle brændes af, da de ellers forsvinder efter 1 år.
Da vi så ville åbne ladeklappen, virkende den ikke.
Prøvede alle de tricks jeg kunne finde på YouTube, men intet hjalp.
Havde endda smurt den inden afgang, for at den ikke skulle drille.
Endte med at brække det blå ydercover af, og så kunne jeg få fat i selve armen.
Den knækkede lidt i låsemekanismen, men vi fik ladet, og armen kunne komme ind til låsen, og få fat igen.
Kunne hele vejen hjem klemme den fast igen efter ladning, da den var knækket lidt i det firkantede hul, som låsetappen griber fat i.
Kontaktede VW via appen, og de fikser det fredag, som vi kommer hjem søndag, til den nette sum af 3000 kr. Øv.
Afgang Lido Di Jesolo 75%. De første 20-25 minutter ud af byen forgik nærmest i gå tempo, men det løsnede heldigvis hurtigt op.
Første stop Tesla Villi di Carnia. Min plan var ikke at lade så meget i Lido Di Jesolo, og så lave et tidligere stop, end dem der havde ladet helt op.
Planen virkede, og der var masser af plads, samt toiletter og en Euro Spar.
Videre til Tesla Flachau. Laderne var langsomme, selv om der var god plads, fik vi max 61 kW. Det hjalp ikke at naboladerne blev fri, så der er nok ikke så meget power til dem. Til gengæld ligger de i en superflot område.
Fandt en rigtig god DAB radio station. 80s80s hits, hvis man er til 80´er musik. Sikken en fest vi havde resten af vejen gennem Tyskland.
Videre til Tesla Brunntal. Ladede til 100%, og mens vi spiste, fik vi arrangeret overnatning i Münchberg, nord for Beyreuth. Også her masser af frie ladere.
Gad ikke lade, da vi først ankom til hoteller ved 22 tiden, så på hovedet i seng.
Ladede ved Tesla Münchberg Nord, efter morgenmaden.
Største problem var hvilken lader vi skulle vælge. 19/20 ledige
Videre til Tesla Bobbau. Fin plads. Man skal bare forbi alle fossilbilerne, som spærrer ved tankanlægget, for at komme over til laderne
Videre til Heilengraben Ionity. Havde lavet abonnement ved dem også, så måtte lige prøve en. Også masser af frie ladere her. Virkede fint med Elli ladekort.
Videre til Aral Pulse i Grotwich. Der er en McD, så aftensmaden var hjemme.
Ladede helt op mens vi spiste, så vi undgik et stop i Åbenrå, ved Clever. Gad ikke flere ladestop.
Virkede fint med Clever app til 4 Kr./kWh
Landede hjemme med 6% efter 1759 km, med et totalt forbrug på 18,7 kWh/100 km, og en gennemsnitsfart på 84 km/t. Turen tog 21 timer.
På hjemturen var motorvejen vest for Berlin virkelig med til at trække ned. Vi brugte rigtig meget tid i kø.
De to gange vi har været sydpå i fossilbilen har vi ligget på 91 og 92 km/t på hele turen, så ikke meget forskel.
Til gengæld vil jeg sige at A9 var væsentlig bedre med kø og vejarbejde i forhold til A7, hvor de bygger virkelig meget.
Vil vi gøre det igen. Absolut, bare ikke i år 🙂
Bilen er fantastisk at køre langt i. Vi har alt i udstyr, så man skal bare holde i rattet, så klarer den resten.
Ladestoppene er fantastiske, da vi lige kommer ud af bilen, og bliver rørt lidt. En lille gåtur og lidt udstrækning, så er vi klar til næste stint.
Vi har ellers begge haft bøvl med ryggen i andre biler, på længere ture, men det gik fint denne gang, og massagen i sæderne blev brugt flittigt.
Alt i alt. Bare kast jer ud i en tur sydpå. Men planlæg opladning, elles kan priserne stikke helt af.
Og så det nørdede.
Vi har kørt 3480 km og brugt 737 kWh svarende til 4,72 km/kWh.
Havde gættet på 742 kWh inden vi kørte, så det ramte meget godt.
Lidt sjovt at det giver et forbrug i virkeligheden på 21,18 kWh/100 km, og bilen siger 18,2 kWh/100 km, men der er selvfølgelig også ladetab, og regenereringen må vel også tælle et sted, som bringer bilens snit ned.
Tesla angiver kun hele kWh i appen, men mon ikke op og nedrunding går lige op.
Prisen har været 67 øre pr km. Det kunne have været lidt billigere, hvis vi havde gidet køre efter det.
Kunne have brugt Tesla nær Lidoen, men skulle så køre 2×27 km plus tiden. Det gad vi ikke.
Kunne have ladet lidt ved Aral som planlagt, og resten i Åbenrå, men det gad vi heller ikke.
I alt 15 ladninger, hvilket giver et snit på 232 km mellem hver ladning. Det passer fint med tisse og spisepauser, i vores verden.
Ingen lade stress, ud over at vi ikke kunne nå at spise 3 af gangene, så jeg måtte flytte bilen, inden vi var færdige med at spise.
Alt i alt en super tur, i en skøn bil, og mon ikke at vi prøver igen.
Konen har i hvert fald kig på Champagne distriktet i Frankrig 🙂