Hvor mange %

Hvor mange %

Rækkevidde

Du har sikkert hørt det før. Skal man lade til 80% eller 100%?

En god regel er, at har du ikke brug for 100% så lad være med at lade til 100%.

Mange kan klare sig med 80% som fabrikkerne anbefaler i det daglige.

Vi kører selv langt hver dag, og om sommeren lades den dagligt til 80%, og lander hjemme med 25-30%.

Om vinteren, pga. det øgede forbrug lader vi til 90%, og lander hjemme med 15-20%.

Uanset hvor lidt/meget strøm du bruger, er det bedre at sjatlade hver dag, end at køre det næsten fladt.

Så har du også strøm til en uforudset til skadestuen. Træls med en flad bil i den situation.

Man kan sagtens lade til 100%, men en god regel er, at man så kører kort tid efter, bilen har nået de 100%.

Problemet er at når batteriet er ladet helt op om natten, og temperaturen udenfor stiger i løbet af dagen, så er der groft sagt ikke plads nok i batteriet, 

og det slider på batteriet.

At efterlade en bil med få % er lige så slemt. Det har batteriet heller ikke godt af.

Skal den stå i flere uger, f.eks. mens du er på ferie, så prøv at ramme omkring 50%. 

De fleste nye biler er nemme at stille til et max på 80-90-100%, eller man kan stille det i en app, eller som Clever har det med deres intelligente opladning, 

hvor man angiver afgangstidspunkt og det antal KWh man vil lade.

Ved du hvor mange % din lader fylder på bilen i timen, kan du også vælge at sætte en ladetid i bilen, og så er det dig der suverænt bestemmer, hvornår der lades. 

Så kan man også ramme de billige timer. Det er dog ikke alle biler der har den funktion.