Hardware problemer

På denne side kan du finde en løsning på mange hardware problemer på ID4. Der er sikkert nogle af problemerne som går igen på andre ID modeller, da de har de samme dele.

Har du et problem, så skriv en mail, og så leder jeg efter en løsning og lægger den her på siden.

På denne side finder du:

Sådan afmonteres kofangerne

Hvordan er motoren lavet

Ladeklap vil ikke åbne eller lukke

Skift af batteri i nøglen

Lys logo ved fordørene ser mærkeligt ud

Håndtag i fordørene virker ikke

Glastag knirker

Hængsler bagklap

Parkeringssensor foran bliver drillet af nummerpladerammen

Rat ryster ved nedbremsning

Sådan afmonteres kofangerne, så sensorer kan skiftes

ID4 P sensor

Der har på det sidste været mange opslag omkring defekte parkeringssensorer.

Får de et stenslag, tror de at der er noget foran/bagved bilen hele tiden.

Prisen for at få skiftet sensorerne hos VW er temmelig pebrede. Folk har fået priser på op til 4800 kr., for en sensor.

Er du lidt fiks på fingrene kan du nemt gøre det selv.

Først og fremmest skal du finde en ny sensor. Den kan du finde på E-bay. Søgeordet er “ID4 parking sensor” hvis du ikke vil bruge linket. Der udfylder du så de oplysninger der bedes om, og bestil så den sensor du skal bruge, til omkring 500 kr. pr. stk. plus levering.

Youtube kan du se hvordan du afmonterer den forreste og den bagerste kofanger. Han viser rigtig godt hvordan det skal gøres.

Er det sensorerne ude ved skærmene, er det kun nødvendigt at løsne i den side det er galt. Så kan du få hånden ind og få fat i sensoren.

Dem i midten kan måske nås, hvis man afmonterer pladen midt under i bilen i stedet. Bare en tanke.

Har dog ikke selv prøvet det, men den dag det bliver nødvendigt, skifter jeg sensorerne selv. De skal IKKE kaliberers efter skift.

Tager du hele kofangeren af, vil jeg anbefale at få kalibreret radaren igen, da den ikke skal sidde ret skævt, før den ikke opdager ting foran bilen. Sidder den bare én mm skævt, giver det meget fejlmåling 100 m foran bilen.

Når de skal klikkes ud, kan du se på den nye du har købt, hvordan de skal afmonteres. Som jeg kan læse mig til er der to stykker plast som skal klemmes sammen.

Hvordan er motoren lavet

ID4 Motor

Der er et amerikansk firma, Monroe, som har lavet masser af videoer, af hvordan forskellige ting er bygget.

I denne video tager de motoren fra en ID4, splitter den ad, og fortæller hvad der er godt og skidt ved designet.

Alt i alt er de tilfredse med designet, selv om det burde være lavet uden så mange skruer.

Ladeklap vil ikke åbne eller lukke

Da det blev vinter kom der rigtig mange opslag om frosne ladeklapper.

Låsepalen kan fryse fast. Den ses på billede 1, og virker ved at den drejer og låser, når den kommer i bund.

For at åbne ladeklappen, trykkes den i bund, og kan så køre ud.

Er den fugtig, kan den fryse fast. Var ude for at den gik fint, men der var is i bunden af den, så den ikke kunne trykkes helt ned.

Tør den op, med en hårtørrer. Den varmer, men ikke så meget at plast eller lak tager skade.

Smør den med en siliconespray, og masser den godt. Dvs. ind og ud masser af gange, så siliconen bliver fordelt.

Er de meget sne, kan det sætte sig i låsehullet på ladeklappen, og blive til is. 

Er der is i hullet, som ses på billede 2, kan palen ikke få fat, og derved holde klappen lukket.

Havde problemer med is langs kanten, så klappen ikke kunne lukkes. Lidt 30-40 grade varmt vand løste problemet.

Pas på det ikke kommer i ladestikket.

På billede 3, kan du se hvor du skal trykke for at trykke lige oven på palen.

Har været ud for, at hvis jeg trykker på kanten af ladeklappen, så kommer låsepalen ikke langt nok ind, og åbner derfor ikke.

Det skyldes at plasten er blød, og derfor giver efter.

Man skriver om at ladeklappen ikke vil åbne, selv i fint vejr.

De fleste gange er det fordi , du lige skal trykke på lås op på fjernbetjeningen to gange.

Du kan også forsøge dette. Er det nødvendigt, vil jeg foreslå at få den smurt som beskrevet herover.

Skift af batteri i nøglen

CR2032
 

At skifte batteri i din nøgle er nemt. Bare følg videoen herunder.

En eneste ting er dog vigtig. Køb kvalitets batterier, f.eks. Duracell eller lignende. De billige, har ikke spænding nok, og så virker nøglen ikke. Har set så mange oplag med at folk selv har skiftet, men brugt billige batterier. Køb kvalitet og undgå problemer.

Lys logo ved dør ser mærkeligt ud

Logo lys ID4 som er i stykker

Der er et lysmønster som kommer fem når man åbner fordørene. 

Hvorfor VW har valgt en Renault logo, skal jeg ikke kloge mig på.

På et tidspunkt kommer det til at se underligt ud. Nærmest som om det er splintret glas, og der er små lys stykker hist og her.

Det er bare pæren der sidder under sidespejlet der skal skiftes. Det er ikke hele sidespejlet der skiftes.

Tag et billede, når det er mørkt, og giv til VW. Vi fik dem skiftet uden brok.

Håndtag virker ikke når bilen skal låses ved at lægge fingeren på håndtaget

Dørhåndtag ID4

Vi havde gevaldige problemer med at låse bilen, ved at lægge hånden på den lille trekant på håndtagene på fordørene.

Problemet opstod hver gang bilen var våd. Lige meget hvor meget vi prøvede, og om det var en finger eller hele hånden, var bilen ligeglad med.

Skiftede endda batteri i nøglerne, da det måske kunne være fejlen.

VW kender problemet, og ved hjælp af to videoer af håndtagene, husk nummerpladen skal med på videoen, så de kan se at det er din bil, fik vi dem skiftet uden omkostninger for os.

Den kan stadig have lidt bøvl med det, specielt efter en tur i vaskehallen. 

Hvis du ikke kan låse, ved at lægge en fingerspids på, så prøv med håndroden, hvor tommeltotten starter. Det virker ofte. Ved ikke om kolde fingre, kan gøre at det ikke virker. 

Har luret at der er en 3. generation af håndtag på markedet, og arbejder på at få vores skiftet igen.

Glastag knirker

Glastag ID4

Vi var ude for at glastaget begyndte at knirke da det blev forår, og varmere i vejret.

Det var værst når vi kørte ud og ind af indkørslen, hvor bilen vrider lidt, når den kører ned over kantstenen.

VW har en aktion liggende på problemet. 

De smurte med et eller andet, og knirkeriet var væk.

Hængsler bagklap

Hængsel bagklap

Da vi havde bilen på værksted, i forbindelse med noget andet, fik vi at vide at der var en aktion på bagklaphængslerne.

De smører dem, og det er det.

Erfaring må have vist at det er nødvendigt. 

Vi havde ikke haft problemer med dem.

Forreste parkeringsensor melder fejl umotiveret

Nummerpladeramme

Vi havde problemet at den ene sensor foran markerede at vi var tæt på noget, selv om der intet var 100 m foran bilen.

Det viste sig at være nummerpladerammen, som lige kunne ramme udsynet for en af de midterste sensorer.

Vi fik nummerpladerammen fjernet, og problemet var løst.

VW er opmærksomme på det, og skulle helst ikke montere nummerpladerammer foran længere.

Rat ryster ved hård nedbremsning

Fælg spændt uens

Flere har beskrevet rystelser når der bremses hårdt ned.

Vores havde også det problem, og var bange for at skiverne var skæve, men så skulle den jo gøre det hver gang vi bremsede.

Da jeg skiftede fra sommer til vinterdæk, forsvandt problemet. Overvejede om det kunne være sommerfælgene der kunne være lidt skæve, men så skulle den ryste hele tiden.

Da jeg satte sommerdækkene på igen, kom problemet ikke tilbage.

Fælgene sad på samme plads som året før. Ikke byttet rundt.

Det eneste jeg kan komme i tanke om, er at fælgene ikke har været spændt med det rigtige moment, da vi fik bilen. Den er købt brugt, med 12000 på tælleren.

Har selv skiftet sommer/vinterdæk i mange år, og er omhyggelig med at spænde med det rigtige moment, som er 120 Nm for en ID4.

Tror det er det der løste problemet. En god momentnøgle kan fås for 2-300 kr.