Der er efterhånden mange ladere, spredt ud over landet, selv i yderområderne, men der komme flere og flere elbiler.
God stil er ikke at blokere en lader med en fuldt opladet bil, eller bruge ladepladsen som parkeringsplads, selv om skiltningen siger at man egentlig godt må holde der.
Forestil dig at det er dig der kommer til en lader, men så få % på batteriet at du ikke kan komme hen til næste lader.
Så er det surt at skulle vente på en som spærrer pladsen, i flere timer.
Vi har i vores biler sat en Dymo strimmel med vores telefonnumre, indvendig på ladeklappen, for så kan folk ringe, hvis de har akut brug for at lade.
Er det på de store rejsedage, er det god stil, at stoppe omkring de 80%, da det tager lige så lang tid at lade fra 0-80% som det tager at lade fra 80-100%.
Skal vi selv langt, lader vi gerne til 70-80% og fortsætter til næste lader. Det gør turen hurtigere, da den tid du bruger ved laderen, giver mere strøm pr minut, da du på denne måde holder bilen i de lavere %´er, og den vil derfor lade hurtigere. I dag hvor der er kommet så mange ladepunkter, kan man nemt nøjes med at lade til 80% og køre videre.
Samtidig vil en evt. kø blive afviklet hurtigere, da du ikke blokerer en lader i så lang tid. Vær opmærksom på, at hvis du bruger en Tesla lader og bliver holdende, efter bilen er ladet til 100%, koster det en “bøde” på 6 kr./minut, hvis mere end 50% af standerne på den plads er optaget. De har dine betalingsoplysninger, så det bliver trukket automatisk.
Andre operatører er også begyndt med “bøder” for at spærre ladere. Check deres app, eller brug appen Plugshare for at se oplysninger om laderen.
Det bliver automatisk trukket på dit kreditkort, og det står klart og tydeligt i appen også. En ganske effektiv måde at holde laderne fri på. Personligt synes jeg at det burde være sådan på alle hurtigladere/lynladere.
Selvfølgelig kan der være situationer, hvor man er nødt til at lade til mere end 80%, hvis man skal ud i et yderområde, og gerne vil kunne komme retur, og så gør man selvfølgelig bare det, men fjerner bilen når den er færdig.
Er det på hjemturen, vi er nødt til at lade, så lader vi 5% mere end vi skal bruge. Så kan bilen lade op om natten til næste tur, og det er jo uden ventetid.