Alle biler har en visning af forventet rækkevidde.
Et af de rigtigt ofte stillede spørgsmål er, hvorfor rækkevidden ved 100% ikke passer med det fabrikkerne reklamerer med.
Du kommer sikkert fra en fossilbil, og jeg tvivler på at du ret mange gange har ramt de km/L som den har været opgivet til.
Det vil du også meget sjældent opleve i en elbil.
Vores ID4 er opgivet til 507 km, på en fuld ladning.
Med vores kørselsmønster, vil den på en sommerdag køre ca. 400 km, og om vinteren ca. 300 km.
Vores Leaf er opgivet til 280 km, og på en rigtig god dag, da den var ny, kunne den nå 200 km om sommeren, og 165 om vinteren.
Der er rigtig meget der kan påvirke, hvad bilen viser af rækkevidde ved en fuld opladning.
Husk at de fleste biler, ser på hvordan du kørte på sidste opladning, og vil derfor udregne en forventet rækkevidde ud fra det.
Det er dog forskelligt hvordan de forskellige fabrikanter regner det ud.
Kørte du ren morfarkørsel på landevej og bykørsel, kan du godt komme op i nærheden af det producenten har opgivet bilen kan køre.
Har du ligget på motorvejen gennem Tyskland med alt hvad den kan trække, vil din rækkevidde blive markant formindsket.
Blæser og regner det, og er det samtidig koldt, tager det også meget af rækkevidden.
En rigtig lang tur i læ bag en lastbil, vil give en rigtig fin, men meget teoretisk rækkevidde.
Kører du samme tur hver dag, på stort set samme måde, vil du se at det er inden for få km, din rækkevidde vil være.
Lavede du en graf, så du kunne se rækkevidden hen over året, vil den være bedst om sommeren, og dårligst om vinteren.
Batterier er bare ikke ret glade for kulde, det bliver de mindre effektive af, men det kan du læse meget mere om på siden Rækkevidde
Vi har en tommelfinger regel, som konen fandt på.
I Leafen kører vi om sommeren 1,75 km/% og om vinteren 1,5 km/%
I ID4 er det 4 km/% om sommeren og om vinteren 3 km/%
Det er ved vores kørsel. Vores ID4 følger selv hastigheden via skilte/GPS, og den kører derfor ikke særlig økonomisk, specielt på motorvej.
Så er der lidt hovedregning at få tiden til at gå med 🙂
De fleste biler viser hvad du har brugt af strøm siden “Sidste ladning, “Siden sidste nulstilling” og på “Denne tur”
For at holde lidt øje med vores, nulstiller jeg jeg “Siden sidste nulstilling” den sidste dag i måneden, og har tallet skrevet ned.
Det giver en god fornemmelse af forbruget, og skulle der være f.eks. en bremse der hænger, vil man kunne se det på et øget forbrug.
Set over en måned er det utroligt lidt det varierer, i forhold til måneden før. Igen er det årstiderne der bestemmer forbruget.