Clever One

Hvornår kan det betale sig med Clever One
Forhold mellem hjemme og udeladning. Varierer hvis prisen ændrer sig pr kWh.

Om man skal vælge Clever eller ej, er et evigt spørgsmål i diverse elbilgrupper.

Jeg vil på denne side gennemgå et Clever One abonnement. Altså det til 799 kr. pr. måned, og hvor du kan lade alt det du vil for de penge. Både hjemme og ude.

Nederst på siden gennemgås energitillægget også.

For de 799 kr. kan du lade så meget du har lyst til. Både hjemme, og på alle ladere rundt i landet. I hvert fald dem du kan se i appen.

På billedet kan du se hvor mange km du skal køre for at Clever One kan betale sig. Jo mere du lader ude, jo færre km. 

Bemærk: Priserne kan ændre sig, så grafen er mere for at give en ide om forholdet mellem at lade hjemme og ude. Men jo mere man lader ude, jo færre km før det løber rundt.

Der står UDEN boks, og det betyder at installationsomkostningerne ikke er med i beregningen.

Du må som Cleverkunde gerne lade hos andre Cleverkunder. Det kræver dog at du lige spørger om lov først.

Din pris er altså 799 kr. uanset om du kører 100 km om måneden, eller 10000 km.

Har du nedsat afgift pga. el som primær varmekilde, skal du køre rigtig langt for at Clever One kan betale sig, hvis du lader alt hjemme. 

Over det sidste år, har vi med nedsat afgift betalt 1,29 kr./kWh inkl. transport og alle afgifter.

799 kr./1,29 = 619 kWh som vi kunne købe uden at have nogen form for abonnement, hvis der udelukkende blev ladet hjemme.

Vi kører ca. 4000 km hver måned. Bilen kører i snit 5 km/kWh, set over et år, så det vil være 800 kWh vi skal bruge pr. måned i snit. 

Clever kan derfor betale sig for os, da vi bruger mere end de 619 kWh hver eneste måned.

619 x 5 km/kWh = 3095 km pr måned, (37140 km/år) som du skal køre, for at Clever er en god forretning, hvis du lader alt hjemme.

Havde vi ikke elvarme, ville prisen på vores strøm have været 2,14 kr./kWh inkl. transport og alle afgifter.

799kr./2,14 = 374 kWh. Så jo dyrere din strøm er, jo færre km skal du køre for at Clever kan betale sig.

374 x 5 km/kWh = 1870 km pr måned, (22440 km/år) som du skal køre, for at Clever er en god forretning, hvis du lader alt hjemme.

Har du ikke elvarme, og har en ladeboks uden refusion, skal du bruge regnestykket med den høje elpris, da du jo ikke får noget tilbage.

Har du ikke elvarme, men en ladeboks med refusion, skal du bruge regnestykket med den lave elpris, da du jo vil få elafgiften retur.

Den store ubekendte i dette regnestykke er vor meget du lader ude, og til hvilken pris.

Vi har ladet 7,5% ude i 2023. Dvs. vi har ladet 7,5% ude hos Clever, men også en noget ved andre leverandører, da der somme tider er kø ved Clever, eller der ikke lige har været en Clever i nærheden. Betaler hellere for at lade ved andre, end at holde i kø.

Med det vi har ladet ved andre er vi tæt på 10% ladet ude.

Hvad koster det så at lade ude. Det svinger meget. Det laveste vi har ladet til er 1,98 kr./kWh og det dyreste 6,68 kr./kWh.

Vil bruge en kWh pris på 4 kr./kWh i dette regnestykke, da det nok er tæt på virkelighedens priser.

Vores forbrug er 800 kWh pr. måned. 10% er 80 kWh á 4 kr. = 320 kr. til udeladning pr måned, hvis du ikke har abonnement hos nogen, og bare betaler hvor du lader.

799 kr. – 320 kr. = 479 kr. som du så kan lade for hjemme.

479 kr./1,29 = 371 kWh du skal lade hjemme hvis du ikke betaler elafgift, som svarer til 371×5 =1855 km pr måned (22260 km om året)

479 kr./2,14 =224 kWh du skal lade hjemme, hvis du betaler elafgift, som svarer til 224×5 1120 km pr måned (13440 km om året)

Så jo mere du lader ude, jo færre km skal du køre før Clever One kan betale sig.

Fordelen ved Clever One, i forhold til alle de andre firmaer som betaler refusion, er at Clever har tilbagebetaling i stedet, på det der ryger gennem din ladeboks.

Ved alle de andre får du afgiften retur, pt. ca. 69 øre, og får du strøm fra samme firma, som du har abonnement ved, får du også momsen på afgiften retur.

Clever tilbagebetaler alt. Dvs. transport og afgifter og elafgiften, men minus momsen på elafgiften.

Vær dog opmærksom på at dette stopper 1/4-2024, da de har ændret reglerne, så det er derfra kun er dem der har betalt elafgift, der kan få den tilbage.

Gennemsnittet på tilbagebetalingen i 2023 har været 1,39 kr./kWh

Så med et forbrug på 800 kWh – 10% ude =720 kWh x 1,39 = 1000 kr., som vi har fået retur. 

Ovenfor var vores gennemsnitspris på strømmen 1,29 kr./kWh og vi har fået 1,39 kr./kWh retur = 0,10 kr. pr kWh. Da vi har ladet 9608,5 kWh hjemme i 2023, er det en lille tusse lige ned i foret.

For at kunne lade billigere end tilbagebetalingen, så er der to muligheder. 

Du kan enten bruge Clever Power, og så skal du ikke tænke på noget som helst, da alt hvad der ryger gennem din lader ikke tæller, når Clever sender dig regningen.

Det betyder, at du har Clever som elleverandør. De aflæser din elmåler og boks en gang om måneden, og du betaler kun for det som er brugt i huset. Det gennem laderen tæller ikke med. Du får så heller ikke nogen tilbagebetaling. Smart og nemt. Du får en regning som svarer til den du havde før du købte elbil, sådan ca. Så uanset hvornår du lader, og dermed uanset prisen, tæller det ikke. Du SKAL dog bruge Intelligent Opladning (IO) ellers hører du nok fra Clever, da de er interesseret i at du lader når det er billigt. 

Mulighed nummer 2.

Vi har f.eks. EWII som elleverandør. Afregner med dem hver måned bagud.

Det betyder at vi betaler til EWII, og Clever så tilbagebetaler det der er røget gennem ladeboksen, måneden efter.

For at det ikke skal stikke af prismæssigt, er det et krav at du lader når det er billigt. 

Hold dig fra at lade mellem 17-21. da tarifferne er vanvittigt høje på det tidspunkt.

Har du Clever One, har du også IO som kan styre det for dig.

I ladeplanen skal der indtastes to ting. 

Afgangstidspunkt: Har sat det til 6:30, da bilen de fleste dage kører kl. 7. Så vil den også automatisk lade om natten.

Opladningsbehov: Du skal angive hvor mange kWh der skal på bilen, da lader og bil ikke kan snakke sammen via Type 2 stikket.

Dette regnes nemt ud: (Batteristørrelse/Det antal % du vil lade)/100 eller 77×0,XX% = kWh. XX er de procent du vil lade. Er bilen på 20 og du vil lade til 80 = 60%

Alt du skal gøre er at sætte bilen til når du kommer hjem. Den vil så lade 0,1 kWh, for lige at checke hvor mange faser bilen lader på.

Når du har tastet kWh ind, vil den så lave en ladeplan, og for det meste lade når det er billigst. Den tager dog også hensyn til belastningen i nettet, og klimapåvirkingen. Langt de fleste gang lader den dog når det er billigst.

Skal du bruge strøm her og nu, kan du springe IO over, ved at slå det fra i appen. den slår automatisk til igen, næste gang du sætter stikket i bilen.

Håber alt dette gav dig en forståelse for Clevers produkt, og gav dig måske en afklaring på, om Clever One er passer til jeres kørselsbehov. Du kan jo lege med jeres egne tal, og se hvordan det ser ud.

Husk på at der er etableringsomkostninger ved at få sat ladeboks op, uanset udbyder. Du kan være heldig at der følger en Clever installation og boks med, når du køber ny bil. Det var sådan vi fik vores.

Glem dog ikke det vigtigste. Det giver en frihed, ikke at tænke på hvad opladning koster, på ture rundt i Danmark og lidt uden for grænserne. Der er så mange ladere nu, og der kommer mange flere, så du vil næsten altid have en Cleverlader i nærheden. Det er så op til dig hvor bekvemt du vil have det. 

 

Som lovet lidt om energitillægget også. 

Den magiske grænse er 89 øre. Er den rå elpris set over en måned dyrere end 89 øre betaler du et energitillæg af det som prisen er over 89 øre, af alle de kWh du har ladet. Både ude og hjemme.

Der har ikke være energitillæg siden Februar 2023.