Skal du ud på brugtbilmarkedet, som vi var, er her lidt tips til at komme godt i gang.
Du har fundet en bil, som du synes er interessant.
Start på nettet på den digitale servicebook. Her kan du se en masse om bilen. Bla. synsdatoer, og km tallet ved syn.
Her findes også en masse data om bilen. Modelår, og første indregistrering er vigtige, da der kan stå forkerte data i salgsannoncen.
Når du kommer ud og ser bilen, så start med at kontrollere samlingerne ved døre og klapper. De skal gerne sidde symetrisk, med lige store mellemrum.
Er mellemrummene ikke symmetriske, kan bilen have været skadet.
Check servicebog om service har været overholdt. Står der intet kan en forhandler af mærket sikkert oplyse om den har været til service, da de har det liggende elektronisk i dag.
I bagagerummet er der sikkert nogle bøjler i bilens originale farve. Den kan være god at kende, hvis bilen har fået folie wrap. Den originale farve kan også ses i dørfalsene, hvis den er wrappet, da det er de færreste der wrapper helt ind til interiøret.
Er der svingbart eller aftageligt træk på bilen, så kontroller at det virker som det skal.
På alle sikkerhedsseler sidder der et mærke, hvor du kan se produktionsåret. Det skal være det samme som du fandt på nettet. Er det nyere er selerne skiftet.
Det kan være på grund af en defekt, men ved uheld skal selerne skiftes, og så vil der være et nyere produktionsår på mærket.
Check dækkene grundigt. Har fælgene kantstensmærker. Er dækkene slidt ens over trædefladen. De skal være slidt ens, og også ens parvis. Er de ikke det kan sporingen være uden for tolerance, så bed om en sporing og nye dæk, hvis de er slidt skævt.
Check om alle lygter virker.
Kør en tur i bilen og check om alt virker. Prøv samtlige knapper du kan finde, og at alt virker.
Check klimaanlæg. Virker varme og kulde, og virker blæseren på alle trin uden at larme.
Du kan se i motorrummet om det er med eller uden varmepumpe. Sidder der et gult7sort skilt med R-744, er den med varmepumpe. Er der ikke et gult/sort skilt, er den med et varmelegeme, som virker lige som en brødrister. Varmepumpen er mest effektiv, og vil give lidt længere rækkevidde.
Importerede biler sydfra, har ikke altid varmepumpe, så kontroller det, selv om der står i salgsannoncen, at der er varmepumpe.
Batteriet er den langt dyreste del af bilen, så det er med at finde en hvor batteriet er godt.
Ved køb af en brugt elbil vil jeg ALTID kræve en batteri test. Med de kommentarer der kommer i stort set alle elbilgrupper, om at batteriet skal bare kunne holde til at stå med 100%, gør at jeg vil være betænkelig uden en test.
Mange som leaser en elbil, gør det i kort tid, og vil derfor ikke opleve problemer med SoH, da de har afleveret bilen igen, længe inden det er et problem.
Kan læse at mange lader til 100%, har ladet den stå, og er fuldstændig ligeglade med hvad det gør ved batteriet. Det er uddybet meget mere her. Specielt videoerne på siden, forklarer det i detaljer.
Det vil være så træls at købe en superflot bil, med en masse udstyr, og så er batteriet degenereret, pga. ligegyldighed.
Vores ID4 er koblet op på appen TRONITY, som registrerer alle ture og ladninger. Så den dag den skal sælges, kan vi fremvise hvordan batteriet er blevet behandlet.
Er der en test på bilen, så læg mærke til hvor mange dage den har stået med 100%, som nogle test oplyser. Det skal helst være meget lavt, da det vil tyde på at sælger, har passet på batteriet, ved kun at lade til 80-90%. Er bilen ikke så gammel og den har stået med 100% i mange dage, ville jeg finde en anden.
Check hvor meget garanti der er på bilen, og om der evt. er lavet en serviceaftale, som måske kan overtages.
På f.eks. ID4 kan der være 2 eller 5 års garanti, alt efter model, og hvilket land den er købt, til at starte med.
Spørg ind til om bilen har fået alle tilgængelige opdateringer. Er det hos en forhandler, kan de klare det inden de udleverer bilen.
Er det privat køb, kan du bede sælger om at få den opdateret. Nogle modeller opdaterer selv via OTA, så der kan sælger sikkert fremvise på skærmen, hvornår eller hvilken opdatering bilen kører med.
Hvis alt er ok, så få indskrevet i kontrakten, at bilen køres til et check ved. f.eks. FDM, og at alle fejl som de måtte finde, skal udbedres på sælgers regning. Det kan dog være sværere at få det med, hvis det er en privat handel. Så må det være prisen der skal skrues på.