Har din bil skivebremser på baghjulene, så skal du være meget opmærksom på at de ikke ruster.
Ruster de, kommer der en bredere og bredere kant yderst og inderst på skiven. Er den først kommet, er der ikke meget at gøre, ud over at skifte skiver og klodser.
En unødvendig udgift, hvis du lige tænker lidt over at få dem brugt dagligt.
En elbil bruger bremserne meget mindre end en fossilbil, da du regenererer ved nedbremsning, og det derfor er elmotoren som stopper bilen, og ikke bremserne.
Når du regenererer tager du den energi der der i bilens bevægelse, og omdanner den til strøm via elmotoren. Dette giver en modstand, som stopper bilen.
Leaf var de første der kom med “One Pedal Driving”, de kalder det E-pedal, og når du lige har vænnet sig til det, er det fantastisk at køre med.
Du behøver overhovedet ikke bruge bremsen, selv ved bykørsel, hvis du er bare en lille smule forudseende.
Slipper man speederen helt, stopper bilen helt op, med en blid nedbremsning.
I mange andre elbiler, skal du trykke på bremsen, for at bilen ikke kører med 4-5 km/t, lige som en bil med automatgear.
Når du kan køre uden at bruge bremsen, eller kun for at holde bilen, ved fuldt stop, så kan du ikke holde dine skiver fri for rust.
Derfor skal du have dem bremset rene med jævne mellemrum.
Bremserne på en elbil er opbygget på nøjagtig samme måde som på enhver fossilbil.
Udfordringen med bremserne er at de ikke bliver brugt ret meget, og de vil derfor ruste forholdsvis hurtigt.
Det er specielt en udfordring med bagbremserne, hvis det er skivebremser, da kun 10-15% af bremsekraften overføres til baghjulene.
F.eks. VW gruppens MEB platform som alle deres modeller bruger, er lavet med tromlebremser bagpå i stedet.
Tromlebremser virker fint nok, og kræver meget mindre vedligeholdelse.
Jeg vil komme med lidt tips til hvordan man undgår rustne skiver, samt andre udfordringer med bremser som ikke bliver brugt ret meget.
Har din bil en håndbremse, hvor du hiver i et håndtag, er det nemt at rense bagbremserne, da det bare er at trække håndbremsen, uden den blokerer hjulene.
Næsten alle nye elbiler har elektronisk håndbremse, som er en knap du aktiverer. Det kan ikke anbefales at bruge knappen som bremse.
Det lyder helt vanvittigt, og alle lamper og alarmer går i gang. Kan kun anbefales i nødstilfælde.
For at holde bremserne rene på vores biler, har vi vænnet os til at bremse dem rene dagligt.
Det gør vi gerne ved, at når vi forlader motorvejen med 120 til 130 km/t, og der ikke er nogen lige bag ved, så sætter vi bilerne i N, så de ruller frit.
Den skal i N, da bilen ellers vil regenerere, og derved tage kraften fra bremserne, som så renses mindre.
Derefter bremser vi hårdt ned, så bremserne bliver godt belastet, dog uden at ABS systemet aktiveres. Derved bliver bremserne varme, og eventuel rust slides af.
En gang om måneden er det en god ide af bremse hårdt ned fra 80-100 km/t 5-10 gange så bremserne bliver godt varme. Så brænder skidt og møg af, så bilen bremser meget bedre.
Det er tydeligt at mærke forskel efter en bilvask, hvis der er kommet sæbe på skiverne. Så kan det virke som om de ikke rigtig vil bremse nok.
Det kan være svært at få bagbremserne helt rene på denne måde da omkring 90% af bremsekraften er på forhjulene.
Du kan så bakke med den hastighed bilen nu kan, sætte den i N, og bremse ned uden at hjulene blokerer.
Ved at bakke overfører du næsten al kraften til baghjulene, og derved renses skiverne bedre.
En Leaf kan bakke med næsten 50 km/t, og vi har en vej i nærheden, uden grøfter, træer eller huse, så skulle vi ryge af vejen er det bare ind på en mark.
Der er godt udsyn, næsten 500 m i hver retning, så det kan gøres sikkert, uden at risikere at køre ind i andre.
Vores Leaf havde efter 100.000 km slidt 0,10 mm af de forreste skiver. Da der må slides 2 mm af inden de skal skiftes, kan den teoretisk køre 2.000.000 km før skiverne skal skiftes.
Det er meget teoretisk. Både batteri og karosseriet er nok længe væk, inden den når de 2.000.000 km 🙂
De forreste blev skiftet inden 6 års syn, ved 158.500 km. De bagerste ved 95.000 km.
De bagerste er stadig som nye, da vi bremser dagligt, som beskrevet ovenfor.
Kan også se at rigtig mange får skiftet de bagerste skiver pga. rust. Når de skal til første syn efter 4 år, er det et punkt der ryger en del godkendelser på.
Det er ikke så dyrt igen. 757 kr., for 2 skiver og 4 klodser bagpå, og 1070 kr. for de forreste på en Leaf.
Hvis du har mod, og viden, til at skifte dem selv, er det et nemt sted at spare. Skal der værksted på, er det en helt anden pris.
Er blevet mere opmærksom på problemet siden vi fik Leafen, så det varer forhåbentlig længe inden de skal skiftes igen.
Vores ID4 har kørt 130.000 km, og da vi har passet på skiverne fra dag 1, er de som nye. Overhovedet ingen rust på bremsefladerne.
En kæmpe bonus ved at elbiler ikke bruger bremserne ret meget er, at der ikke kommer så meget bremsestøv, og det er supernemt at holde fælgene rene, uden brug af kemikalier.