Tal fra beredskabsstyrelsen viser, at der er næsten 4 gange større risiko for at der opstår brand i en benzin- eller dieselbil, end i en elbil.
Helt konkret var der i 2022 i alt 20 brande, hvor el- og opladningshybridbiler var involveret.
Det betyder, at ud af for hver 10.000 opladelige biler, går der statistisk set brand i 1,1af dem. Til sammenligning gik der brand i 3,8 ud af 10.000 benzin- og dieselbiler.
Der kan opstå fejl på benzin og diesel systemer, f.eks. ved slanger og rør mv. og brændstof er væssentligt lettere at antænde end et batteri. Det kan f.eks. ske via varme motorer, udstødningssystemer osv. Den risiko er ikke tilstede i en elbil.
Men: Går der ild i lithium-ion-batteriet i en elbil (det sker ikke ved alle brande i el- og hybridbiler), kan det være utroligt svært at slukke det. Nogle gange må brandvæsenet lade batteriet brænde ud, og blot sikre sig at branden ikke udvikler sig til andre biler, bygninger mv.
Alternativt sænkes bilen ned i en åben container med vand, indtil branden er slukket.
El- og opladningshybridbiler brænder altså langt sjældnere end konventionelle benzin- og dieselbiler. Men når det går brand i et lithium-ion-batteri, er der risiko for at konsekvenserne kan være større.