Elbiler er skyld i dårlige arbejdsforhold og børnearbejde.
Det er et komplekst emne som dog heldigvis er godt belyst.
Kobolt har været, og er stadig i mange tilfælde, en del af de Litium batterier der anvendes i elbiler, telefoner, PCere osv.
Kobolt anvendes også i stor stil i raffineringsprocessen ved fremstilling af benzin. Det brændes desværre af, og kan derfor ikke genbruges.
60% af verdens koboltproduktion kommer fra Congo og det er problem, da der i Congo rapporteres om store problemer med meget dårlige arbejdsforhold, og sågar børnearbejde i koboltminerne.
Bilfabrikanterne er naturligvis opmærksomme på dette problem, og mange af dem gør sig meget umage for ikke at støtte dette.
Mange bilfabrikanter sikrer sig, at det kobolt de anvender kommer fra andre steder i verden, hvor minerne er drevet professionelt og sikkert.
Udfordringen er at kobolt fra professionelle miner er betydeligt dyrere end fra Congo.
Derfor lader nogle fabrikanter sig friste til en billig løsning.
Samtidigt arbejdes der intenst på at udvikle batterier, hvor mængden er kobolt er kraftigt reduceret eller helt elimineret.
Visse batterityper er allerede helt uden kobolt, og de kører allerede på vejene i Danmark.
Udviklingen af batteriteknologien vil stoppe behovet for kobolt, og dermed også de dårlige arbejdsforhold inden for relativt kort tid.
Inden du køber din næste elbil, eller sågar PC og telefon mv. kan du sikre dig mod kobolt fra Congo, ved at lave lidt research på det produkt du er interesseret i.
Kilder:
Benchmark Mineral Intelligence
The engeneer
Amnesty International