Batteripakken

batteri platform

Batteripakken kommer i mange former og størrelser

Den er placeret mellem hjulakslerne, og gør at man sidder ca. 10 cm højere i en elbil end i en fossilbil, da batteripakken fylder i tykkelsen i forhold til en tynd stålplade.

Batteriet placeres så lavt som muligt, da det er tungt, fra 300 til 600 kg, og da bilens køreegenskaber er bedst, med tyngdepunktet så lavt som muligt, er det bedst at have det i bunden af bilen.

Fordelen ved det, er også at man bruger batteriet til at afstive bilen med, og derfor undgås den forhøjning, kardantunnel, der er på midten af gulvet i fossilbiler. 

Dette gør at man har et helt plant gulv foran bagsædet. Der er kanter som forsæderne står på, men det er mere for at give plads til fødderne for dem der sidder bagi.

Når batteripakken er slidt op, eller skadet efter et trafikuheld, kan den heldigvis genbruges.

Der er mange historier om at man er nødt til at grave dem ned, da de ikke kan genbruges, og alle mulige andre vandrehistorier, som heldigvis ikke har noget på sig.

Nederst kan du se en video om hvordan man genanvender batterier, og det er uanset om det er fra din bil, bærbare, skruemaskine, eller hvor der ellers bruges Li-On batterier.

Man kan genanvende op til 95% af batteriet i dag, og der er krav om at det skal op på 98% inden for få år.

Videoen viser i detaljer hvordan man nedbryder batterierne i USA, men der findes tilsvarende fabrikker i EU også, i bla. Sverige og Tyskland.

Kommer man op på 98% genanvendelse, så bliver elbilen endnu grønnere.

Der er også megen snak om hvornår en elbil er grøn i forhold til en fossilbil. Altså hvornår har de brugt lige meget CO2.

Elbilen bruger en del mere CO2 under produktionen, da det er energikrævende at producere batteriet.

Flere bilfabrikker har anlagt kæmpe solcelleparker for at få den strøm miljøvenligt, og billigt på sigt, hvilket er med til at sænke CO2 belastningen.

Det elmix vi har i Danmark, altså hvor strømmen kommer fra, bliver også grønnere og grønnere.

Da vi købte den første elbil i 2018, skulle en elbil i Danmark køre ca. 50000 km før den var grøn.

I dag skal den kun køre 25000 km.

Er helt med på at vi i Danmark er med i toppen af lande med den grønneste strøm, og at bilen i andre lande skal køre noget længere, men elbilen vil uanset vinde på et tidspunkt.

Hvad så med holdbarheden. Du har sikkert hørt om at batterier kun kan holde 160.000 km når fabrikken kun vil give garanti på 160.000 km.

Garantien garanterer at der er en vis SoH efter de 160.000 km. Det vil sige at batteriet er ikke dødt, men du kan have en kortere rækkevidde, da der ikke kan være så mange kWh på bilen længere. Din gamle fossilmotor stod jo heller ikke af den dag garantien udløb. Den kørte forhåbentligt i mange år efter.

Hvor meget SoH falder er faktisk op til dig selv, for behandler du batteriet godt, vil den ikke falde ret meget, men lader du til 100% hver dag, og bilen står længe med de 100%, slider det utroligt meget på batteriet, og det er lige så slemt at lade den stå med under 10% tilbage.

Lynlader du kun, vil dit batteri også blive slidt hurtigere end hvis du kun lader hjemme med Type 2 stik, viser undersøgelser, hvor man har sammenlignet samme bilmodel, men med forskelligt brug af batteriet.

Grunden til at lynladning slider mere, er først og fremmest varmen den genereres når batteriet lades op. Jo hurtigere elektronerne kommer ind i batteriet, jo mere varme laves der. Lader man til 100% på en lynlader er det endnu værre, da det bliver sværere og sværere for elektronerne at finde plads, jo højere % man når til.

Derfor er det en god ide kun at lade til 80% på lynladere, og så fortsætte til den næste og lade igen. Se Her hvorfor.