Langsom eller hurtig ladning

Ladestander

Der er 3 Stiktyper du kan lade med

Mormorlader

Type 2

Hurtig/lynlader. Hurtiglader op til 99 kW, og lynladning over 99 kW.

De har alle deres fordele og ulemper.

Mormorladeren er skånsom for batteriet, da den ikke kommer ret meget strøm på i timen, og det slider ikke på batteriet. Man behøver ikke en dyr boks eller abonnement.

Ulempen er at det tager pokkers lang tid, og der er et stort ladetab, helt op til 20%. se under Laderopsætning hvad du skal være opmærksom på mht. installationen du tager strøm fra. 

 

Type 2, er rigtig god at have i indkørslen. Den lader bilen op over natten, hvis den er 3 faset, og ladetabet er ikke ret stort, i forhold til mormorladeren.

Type 2 lader hjemme, kan både være ejet og lejet. Fordelen ved at leje, månedligt gebyr, er at er der noget galt med laderen, kan du bare få den byttet af firmaet du har abonnement ved. Det giver en sikkerhed, men på sigt en dyr løsning hvis laderen ikke fejler. 

Det er så op til dit temperament om du vil have penge stående til en ny boks, eller bare betale lidt hver måned.

Fordelen ved at leje Type 2 laderen, er at mange firmaer betaler elafgiften tilbage, så en del af din elregning får du retur på den måde.

Det eneste firma der betaler hele din opladningsudgift tilbage er Clever. Der får du gennemsnitsprisen fra kl. 23-06, set over en måned, tilbagebetalt, og det er både elafgift, skatter og afgifter. Deres abonnement er også det suverænt dyreste, 799 kr.pr måned, og pt. skal du køre over 35-40000 km om året før det hænger sammen økonomisk, hvis du lader alt hjemme. 

Lader du en del ude er det et helt andet regnestykke, da du ellers skal betale pr kW, lige som da du gjorde pr. L da du tankede din gamle bil.

Fordelen ved Clever er at du har adgang til deres efterhånden kæmpe ladenetværk på langture, og du derfor ikke behøver at tænke på at det koster ekstra, da det er med i dit abonnement.

Ulempen ved type 2, er at det alligevel tager nogle timer at lade bilen op, men det kan som regel nås mens du alligevel sover.

Sliddet på batteriet er også minimalt med Type 2 ladere, da de ikke giver ret meget strøm.

 

Hurtigladere og lynladere, er rigtig gode på langture. De kommer en masse strøm på i en fart, hvilket er en kæmpe fordel, men det er også hårdt for batteriet, da det er meget strøm det skal fordele på kort tid, og strøm der bevæger sig hurtigt, afgiver varme. Det er derfor en kæmpe fordel med en bil med aktiv køling af batteriet, da den så vil holde batteriet på en konstant temperatur, for at beskytte det mest muligt, men jo højere % du lader til, jo mere slider det på batteriet uanset køling, da elektronerne får sværere og sværere ved at finde en plads i batteriet.

Så ved hurtig og lynladning, lad være med at lade til mere end 80%. Det beskytter dit batteri, og der bliver hurtigere plads til næste billist  = God ladestil

Der er selvfølgelig også tab ved hurtig og lynladning, da flytningen af de mænger strøm afgiver en masse varme. Det er derfor der er så tykke kabler på de ladere, da de er vandkølede.

Så vil du være god ved dit batteri, så lad så vidt muligt på Type 2.

Har du en Leaf er det en god ide at lade den til 100% på en hurtiglader et par gange om året. Ved at den får lov til at nå 100%, vil den balancere batteriets celler, så de yder bedst muligt. Det er pga. batteriets opbygning, at det skal balanceres en gang i mellem.