På denne side finder du ting relateret til kabinen
Betjeningspanel i førerdøren.
Bilen vil ikke gå online.
Byt rundt på inddelerne i rummene i midterkonsollen.
Få 12V på stikket i bagagerummet når bilen er slukket.
Få højre sidespejl til at vippe når du bakker.
Genstart af infotainment.
Head Up Display (HUD)
Hvilken OBD læser til ID4.
Hvorfor blinker nøglen.
Infotainmentskærm virker ikke.
Kabinelys tænder og slukker af sig selv.
Lomme bag på forsæderne.
Lysbjælken under forruden.
Mest omtalte advarselslampe.
Rum i fordørene.
Stemmestyring.
Sådan får du bagsædet fri.
Kan se i ID grupperne på Facebook at der er mange spørgsmål til dette betjeningspanel.
1: Børnesikring af bagdørene. Lyser når den er aktiv. Tryk på symbolet for at bruge det.
2: Dørlåse, alle døre. Lyser når de er låst. Tryk på symbolet for at bruge det.
3: Venstre sidespejl. Drej knap 5, til L lyser. Justeres med knap 5 som virker som et joystik.
4: Højre sidespejl. Drej knap 5, til R lyser. Justeres med knap 5 som virker som et joystik. Hvis du har slået til, at spejlet skal vippe nedad, når bilen sættes i bakgear, skal du sørge for at R lyser, for at den den drejer spejlet, så du bedre kan se om baghjulet er tæt på kantstenen.
5: Multiknap. Kan drejes for at vælge mellem 3-4-6-7. Kan vippes som et joystik, og du kan trykke den ned for at aktivere en funktion.
6: Slå sidespejlene ud og ind. 6 skal lyse, og så trykker du på 5, for at aktivere funktionen.
7: Varme i sidespejlene. 7 skal lyse, og så starter varmen.
8: Slukket = forruder betjenes med knap 9-10. Tændt = Bagruder betjenes med knap 9-10.
8a: Tryk på REAR i 2-3 sekunder, og den vil begynde at blinke. Når du nu bruger knap 9 vil alle ruder åbne/lukke samtidig.
9: Ruder i førersiden. Hvilke(n) der åbner afhænger af indstillingerne. Se punkt 8 og 8a.
10: Ruder i passagersiden. Hvilken der åbner afhænger af indstillingerne. Se punkt 8.
Hvis dine ruder ikke lukker ordentligt, eller ikke åbner helt er det kalibreringen det er galt med.
Den rude der driller, åbnes og når den når bunden, holdes knappet aktiveret i 3-4 sekunder. Så resetter du nulpunktet.
Det samme gøres når det lukkes. Så er begge punkter angivet, og ruden bør virke som den skal.
Hvis din bil ikke vil gå online, er der mange funktioner der ikke vil virke.
Det er nemt at se, om den er online. Den globus der er øverst til venstre, på den store skærm i bilen, skal være hvid.
Den kan have en lille pil, ved siden af globussen, hvis du har slået lokationsdata til.
Er bilen ikke online, er globussen grå/utydelig.
I loftet, i midten ved lamperne er der en lampe som skal lyse grønt, hvis bilen er online.
Man kan resette forbindelsen, ved at fjerne sikring F19 i den sikringsboks der er til venstre for, og neden under rattet.
Dækslet kan godt være lidt stramt, men bare tag ved. Der er ikke noget som kan knække.
Vær opmærksom på at bilen skal være slukket, og at du ikke sidder på sædet når sikringen fjernes. Bliv fra sædet og sid på hug ved siden af bilen.
Sidder du på sædet kan du få fejl på airbags, og så er det kun værkstedet der kan resette dette.
Træk sikringen ud et minut. Kan du ikke få den ud med fingrene, er der en plastictang i sikringsboksen i motorrummet. Se opslag herover.
Sæt sikringen i efter et minut, og bilen skulle gerne gå online i løbet af et par minutter.
Som standard sidder der en kopholder forrest i midterkonsollen, og to inddelere i rummet mellem sæderne.
De kan byttes rundt hvis du har lyst til dette.
Den forreste kan pilles op ved at stikke fingrene ned i hullerne midt på, og klemme dem sammen. Så kan den tages op.
Der sidder så nogle plastic styr som kan bruges til de to inddelere, som du kan tage op fra rummet i midten.
Som standard er der ikke strøm i 12 V stikket i bagagerummet, når bilen er slukket.
Dette kan man ændre ved at rykke sikring 52 et hak nedad.
Du kan se på billedet hvor den sidder, og her er der en video som fint viser hvordan.
Det kan være en fordel på turen sydpå, at der er strøm på køletasken hele tiden, men pas på at den ikke tapper 12 V batteriet.
For at det vil virke skal man første gang indstille spejlet.
Sæt bilen i bakgear, og hold foden på bremsen.
Indstil højre sidespejl, så det passer til dig.
Ved daglig brug, sætter du bare knappen på sidepanelet (Se længere nede på denne side) på R, så drejer spejlet, så snart du sætter bilen i bakgear.
Så snart du kører fremad, vipper spejlet tilbage til udgangspositionen.
Næste gang du skal bakke skal knappen drejes igen for at det virker. Knappen nulstiller hver gang bilen slukkes.
Når du har valgt en ID model, har du helt sikkert også oplevet at skærmene har opførst sig mærkeligt.
Det kan være at de ikke virker. At farverne mangler. De vil ikke slukke. De vil ikke reagere på berøring, og mange andre muligheder.
Som med al anden elektronik, løser en genstart 99% af alle problemer.
Dette gøres ved at holde tænd/sluk knappen ned i 15-30 sekunder.
Du skal holde den ned så længe at skærmen er sort, og der til sidst kommer et VW logo frem. Det svarer til CTRL+ALT+DELETE på computeren.
Nu genstarter systemet helt forfra. Du kan roligt gøre det mens du kører. Bilen lukker ikke ned. Du skal dog selv køre, da alle assistentsystemer også genstarter.
Tænd/sluk knappen kan flere ting. Et hurtigt tryk slukker for lyden. Et tryk på 2-3 sekunder slukker den store skærm, og det lange tryk genstarter alt.
Hvis den ikke vil genstarte, så forlad bilen, lås den, og hav nøglen så langt fra bilen at den ikke blinker i mindst en halv time.
Så lukker bilen også helt ned, og det vil virke som en genstart når du sætter dig ind i bilen igen.
Når du låser bilen, lukker systemerne lidt ned, men er klar så snart du sætter dig ind i bilen. Efter 5 minutter lukker de yderligere ned, og efter en halv time, lukker de helt ned.
Hvis bilen gendannes til fabriksindstillinger, vil HUD stå skævt.
Dette kan også ske ved de store opdateringer. Oplevede det da vores blev opdateret til 3.0.5
Dette er nemt at rette.
Ind i Bil menuen – Indvendig – Head-up-display. Så har du pile i midten, som kan køre visningen på forruden op og ned.
Sørg for at sædet er indstillet til dig, før du justerer, ellers skal du bare gøre det igen.
Du kan også rotere billedet, på pilene til højre og venstre på den store skærm.
Hvis du gerne vil se en masse data om din bil kan du købe en OBD læser.
Det er en trådløs sender, som udlæser bilens data, og kan sende dem til en app på din telefon.
Der findes flere løsninger.
OBDeleven kan bruges til ID modellerne, men jeg synes ikke lige det var mig. Du kan tilkøbe point så du kan stille på en masse ting. Kan dog læse mig til at tingene bliver nulstillet, når bilen opdateres, så vil du stille på en masse, kan det løbe op i bilens levetid.
Jeg købte den viste OBD læser, og den virker perfekt sammen med appen Car Scanner.
Den viser vildt mange ting, og ting som du sikkert ikke har brug for at vide noget om, men du kan lave op til 3 sider selv, med den gratis version, hvor du selv vælger hvad du vil se, så du ikke skal huske, på hvilke sider det er oplysningerne findes. Synes den fungerer rigtig godt. Den koster ca. 500 kr.
Har desværre ikke fundet SoH udlæst, med nogle af disse to OBD læsere. Det er nok ellers det folk vil være mest interesseret i.
Lige over låse logoet til højre, er der en lille rød diode.
Den vil blinke når du er tæt på bilen. Den starter 5-6 meter væk, og blinker hurtigere, og hurtigere, jo tættere du kommer på din bil.
Når du er tæt nok på, kan du høre at bilen brummer lidt, og har du slået automatisk åbning til, blinker bilen med blinklysene og kører sidespejlene ud, når du er 1-2 meter fra bilen.
Problemet er at hvis du har din bil stående tæt på hvor du opbevarer dine nøgler, vil den hele tiden tro, at du vil ud og køre.
Nøglen holder kontakten med bilen, som ikke går i dvale, da den holder sig klar til at køre. Dette bruger batteri i bilen, ikke meget, men også i nøglen.
Så nu har du to muligheder. Du kan enten lægge nøglen længere væk fra bilen, men det er måske ikke altid lige praktisk, eller du kan købe en såkaldt Faraday kasse.
Den har evnen til at blokere elektromagnetiske felter, og din nøgle kan derfor ikke snakke med bilen, når den ligger i kassen.
Tyveknægte kan heller ikke opfange og kopiere signalerne fra nøglen, så bilen bliver dermed sværere at stjæle.
Faraday kasser findes i mange varianter, og fås til under 200 kr. Er din nøgle gået død for strøm kan du se hvordan man skifter batteriet her.
I stedet for at gå ind i klimamenuen, på knappen under skærmen, eller ved at trykke på sædeikonet, på den store skærm, for at komme til menuen, er der en meget nemmere måde at starte og regulere sædevarmen på.
Tryk på feltet ved den røde og blå streg med to fingre, samtidig. Så starter sædevarmen på 3.
Tryk igen og den hopper ned på 2.
En gang mere og den hopper ned på 1.
En gang mere slukker for sædevarmen.
Det virker også ved passagersædet.
Du kan komme ud for mange mærkelige ting med din skærm.
Den fryser, viser kun noget af billedet, reagerer langsomt, eller noget helt andet.
99% af alle IT problemer løses med en genstart af systemet.
I nederste venstre hjørne sidder en tænd sluk knap.
Trykker du et hurtigt tryk, mutes lyden i højttalerne.
Trykker du 2-3 sekunder, slukker skærmen, men systemet virker bagved stadigvæk.
Trykker du ca. 20 sekunder, går skærmen i sort, og efter lidt tid kommer VW logoet frem igen. Hold fingeren på knappen indtil logoet kommer, for så vil systemet lukke helt ned og starte op igen, og din fejl vil med 99% sikkerhed være løst.
De gange vores har været underlig, har vi genstartet, og alt har virket bagefter. Det gør man jo også ind i mellem, med al mulig anden elektronik.
De to lamper ved forsæderne i midten i loftet, og de to lamper over bagdørene, kan få et flip og tænde og slukke vilkårligt.
Et nemt tip er at tørre dem af så der ikke er fedtfingre/fingeraftryk på dem, da det kan forvirre sensorerne.
Et tip til at undgå at glasset bliver beskidt er at lade være med at røre det for at tænde lyset.
Bare din hånd er tæt på, er det nok til at tænde eller slukke lyset.
Holder du hånden tæt på roligt, skruer den op eller ned for lysstyrken.
Hjælper det ikke at rense glasset, er der nok ikke andet at gøre end at kontakte din VW forhandler.
Så et opslag i ID4 gruppen om disse lommer bag på forsæderne.
Var sikker på at de ikke var i vores, men blev klogere.
En fin lille lomme til mobilen.
Efter over 120.000 km og 2,5 år opdagede vi det.
Bilen der bliver ved med at overraske 🙂
Om den findes i alle modeller, og sædetyper, ved jeg ikke.
Vores er en 1ST Max Pro Performance, med el sæder.
Lige under forruden sidder der en lysbjælke i næsten hele rudens bredde. Den består af 54 små ledlys, som kan variere i farve alt efter funktion.
Bilen bruger denne til at fortælle dig mange ting. Den kan lyse i flere forskellige farver.
Velkomst lys: Hvidt og blåt, som pulserer, fortæller at bilen er klar til at køre.
Farvel lys: Hvidt og blåt, som pulserer, fortæller at bilen er klar til, at du forlader den.
Navigation hjælp: Har du navigation slået til, kommer der blåt lys som bevæger sig til den side som du skal dreje.
Stemmekontol: Pulserer hvidt ud for føreren, når du eller assistenten snakker.
Indkomne opkald: Grønt lys som pulserer ud for den telefon som er aktiv. Så det er enten i fører eller passagersiden.
Fare for kollision: To røde streger som bevæger sig ud for føreren.
Nødbremse aktiveret af bilen: Hele bjælken lyser rødt.
Er du vågen: Holder du ikke nok i rattet, til at føleren er aktiveret, starter den med hvidt pulserende lys foran føreren, som skifter til rødt, hvis du stadig ikke reagerer.
Opladning: Venstre side = 0%. Højre side = 100%. Det bilen er ladet lyser fast grønt. Det du mangler at oplade i forhold til hvad bilen er sat til, blinker.
Låser bilen op. Blinker grønt.
Låser bilen: Blinker gult.
Vær opmærksom på vejens forløb: Pulserer blåt ud for føreren.
Hvilken vognbane navigationen gerne vil have dig over i: Kort blå bjælke, i venstre side, midten, eller højre side.
Lysstyrken og hvad man vil se af funktioner, kan du indstille i menuen Bil – Interiør – ID light.
Der er sikkert flere funktioner, så skriv gerne hvis du kender til dem. Så får jeg dem med på listen.
Det advarselssymbol der bliver spurgt mest om i ID gruppen er dette.
Når det er hvidt, betyder det at alle assistentsymbolerne er ved at starte op. Kommer hver gang bilen startes.
Det kan tage op til et minut efter start af bilen, men som regel meget hurtigere.
Så snart alle assistentsystemer er oppe og køre, slukker symbolet.
Det kan også være gult.
Kan ske i kraftig regn, hvor systemerne ikke mener at de kan klare at køre bilen forsvarligt, og derfor slår fra.
Bare rolig. Der kommer en masse advarsler øverst i det lille display, og en masse gule lamper. Bare kør videre.
Du er bare nødt til at køre bilen uden nogen former for hjælp, som f.eks. Laneassist, Travel Assist , afstand til forankørende osv.
Er der meget sne på sensorer, eller is/dug på kameraet i forruden, slår systemerne også fra, og den lyser gult.
Så snart systemerne mener at de kan klare at køre bilen forsvarligt, forsvinder de gule advarsler, og bilen fungerer som den skal igen.
I begge fordøre, er der ligesom i alle andre biler et rum til at lægge ting i.
Opdagede ved et tilfælde at der er et rum, som ikke lige kan ses, men som går helt ud til kanten af døren.
Der er lige plads til en lille paraply, eller en refleksvest.
Lidt sjovt at vi havde bilen i 1,5 år, før jeg opdagede det
Som du sikkert har opdaget kan du styre nogle ting i bilen via en stemmekomando.
Det kan enten aktiveres ved at sige “Hej ID4” eller ved et tryk på ansigtsknappen på rattet, i højre side.
Husk at det er et kort tryk som aktiver det i bilen.
Et lang tryk aktiverer stemmestyring af din telefon.
Vi slog hurtigt vores fra, da hun konstant blandede sig i samtalen, fordi hun troede at vi sagde “Hej ID4” selv om vi ikke engang var tæt på noget i den retning.
Se i denne video hvordan det fravælges.
Har du børn på bagsædet, vil du på et tidspunkt opleve at der ryger et eller andet ned i hullet ved selelåsen.
Airpods er højt på listen over tabte ting.
Har set mange opslag om dette og her er en video om hvordan man får det løs.
Den er på engelsk, men viser fint hvad man skal gøre.
Et lille tip, når de to messingfarvede kroge i forkanten skal løsnes. Brug et koben, eller noget andet fladt og stift, til at løsne dem med.
For at undgå at ting falder ned under sædet, så kom en klud eller en strømpe ned i hullet. Så sker det ikke igen.