Nedgravning af kabel

Rillerør til elkabler i jorden

Hvis du skal grave dit kabel ned, så køb et 50 mm kabelrør, til at trække ledningen i. Så er det nemt at skifte kablet hvis der bliver brug for det.

Kabelrør er lidt pebret hvis det købes på den længde du skal bruge.

Jeg købte en rulle med 25 meter, da det var langt billigere, og solgte de 10 meter jeg ikke brugte.

Det var billigere end at købe 15 meter løst.

Husk at det skal graves ned så det ligger i bløde buer, ellers får du aldrig et 6 kvadrat kabel trukket igennem.

Jeg målte røret op, trak ledningerne i, og gravede det ned. Så var der ingen fejlmulighed, for at kablet ikke ville med igennem.

Jeg trak to ledninger, nu jeg var i gang. 

Et 6 kvadrat til vores ladeboks, og et 2,5 kvadrat til et CEE stik. Så er der strøm nok ved bilerne, og jeg har et udtag til støvsugeren også.

Husk at aftale med elektrikeren inden du graver, hvor langt det skal ligge nede, og husk der skal dækbånd henover, så man rammer dækbåndet inden man graver kablet over. Der er meget specifikke regler for hvordan kabler skal ligge i jorden.

Montering af ladeboks

Vores hjemmelader

Vi valgte at montere vores Cleverlader på en 4X4 trykimprægneret stolpe. 

Kablet er i jorden bag stolpen, og langs med væggen af herregårdssten, inden den går til venstre op til huset.

Valgte denne løsning, da der så ikke kan køres oven på kablet, og der skal ikke graves i de bede, hvor kablet ligger. 

Der er dækbånd hele vejen, så en kommende ejer af huset ikke graver kablerne over.

Den står jo helt genialt til en Leaf som har stik i midt i fronten.

Det er lidt mere bøvlet med ID4, da den har stikket i højre side bagi, så den er nødt til at bakkes ind, for at kablet kan nå.

Det virker dog fint nok i hverdagen, som du kan se på billedet på forsiden.

Nogle ladebokse skal have en sikringsrelæ monteret i eltavlen. Andre har det indbygget i selve laderen.

Clevers model skal have et relæ i eltavlen. Nogle får monteret et 16A, andre 20A. Der er mange der har problemer med at det 16A bliver varmt og støjer.

Så vær på forkant og få et 20A monteret, når de alligevel er i gang. Vi har ingen problemer haft med vores 20A.

Man anbefaler at sikringer er 20% overdimensionerede, og det det passer med 20A, hvis du har en 16A lader. Så er det ikke så presset ved fuld belastning i mange timer.

Her er sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler?fbclid=IwAR2kxt0B5mbsCvvdn4z63wwacyS8TU-5tq_JpQzUD4FzPGsY3kOHzZzsNRU

Her er laderbekendtgørelsen:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/181?fbclid=IwAR0EqUc59JoFw98aAr6H0Iv3dByRPgUimrYkpKArKsLPyp8Sxtbg-rAKHNY

 

Montering af CEE stik

Clever lader og CEE stik

I forbindelse med at vi fik varmepumpe, fik jeg trukket et ekstra kabel, til et CEE stik ved bilerne. 

Skulle i forbindelse med varmepumpen, have monteret en ny eltavle, så der var plads nok.

Kablerne kom i samme ombæring i et kabelrør, så jeg ikke skal grave endnu en gang, hvis der er noget galt med kablerne, eller der skal mere strøm i indkørslen.

CEE stikket er også monteret på 4X4 stolpen, og har sit eget relæ i eltavlen, da vi bruger det til mormorladning af Leafen.

På den måde er hus og bil beskyttet mod fejlstrøm, og brandfaren reduceret til et minimum, da kablet går direkte fra relæ til CEE stikket.

Får vi brug for en lader, der kan lade hurtigere end mormorladeren, kan man købe en transportabel lader med CEE stik, så vi lader på et 400V stik, i stedet for 230V.

Skule vi få brug for det, kan vi tilvælge Unlimited ved Clever igen til Leafen, og så bare bruge Cleverboksen i stedet. 

Det vil dog kræve at den kommer til at køre langt flere km hver måned, for at det hænger sammen økonomisk.

Husk altid at der skal en ellektriker ind over når det er en ny installation.