Tips til køb af ny bil

Hvilken bil

Der er rigtig meget at tage stilling til, når der skal købes ny bil, og med en elbil, er der en masse nye ting at sætte sig ind i.

Da vi købte ID4´eren, havde vi kørt i elbil i over 3 år, og vi havde begge en stor viden om hvad vi ville have, og ikke have. 

Sælgerne var friske og imødekommende, og vi prøvede en masse biler, i ID4 størrelse. Vi parkerede med vilje så de ikke så at vi ankom i en elbil, og stillede derfor en masse spørgsmål. Ikke noget helt vildt nørdet, men ganske almindelige og relevante spørgsmål.

Det var imponerende så meget lort de lukkede ud. Lod dem snakke, og lod som om, at vi åd de de sagde råt. Når de så var færdige, sagde vi at vi havde kørt elbil i 3 år, og over 120.000 km, og det som de sagde, var helt hen i hegnet ind i mellem. De lignede et rådyr som var fanget af lyskeglen, og havde ikke ret meget at sige, når de havde fået at vide at de var helt galt på den.

Retfærdigvis var der også sælgere som bare hade styr på deres produkt. Det var desværre et fåtal, og håber virkelig at de er kommet efter det siden vi købte i 2022.

Når du skal vælge en bil, skal den selvfølgelig passe til dit behov.

Så start med at finde den størrelse det skal være, og om det skal være en SUV eller en sedan. Der er ikke så meget andet lige nu, men de er på vej med småbiler også.

Hvor langt kører du om året?

Hvor lange er de længste ture?

Kører du langt ofte, vil det store batteri være at foretrække. De fleste modeller kommer med et lille og et stort batteri. Der er som regel 100-150 km forskel i WLTP.

Ved vinterkørsel vil din rækkevidde være reduceret med 25-30%, og det kan du læse en masse om hvorfor her.

Vil du gerne passe på dit batteri, så det holder længe, så lad det kun til 80%, med mindre du skal rigtig langt. Det kan de fleste snildt klare sig med i hverdagen.

Det er rent psykologisk at man gerne vil have den ladet til 100%. 

Nu ved du hvor langt du kan køre i værste tilfælde.

En ID4 med stort batteri, og WLTP på 507 km, der som vores kører meget motorvej, klarer ca. 375 km om sommeren og 280 om vinteren, når vi lader den følge skiltene, og det er ofte med 130 km/t.

Kører du ofte langt, og skal lade ude, så vælg en bil som lader hurtigt på lynladerne. Du kan med fordel læse om ladekurven. Men skal det gå hurtigt, så skal du ankomme med under 10%, og gerne mindre. Jo hurtigere den kan lade, jo mindre tid skal du bruge ved laderen.

Hjemme lader de fleste på 3 faser, og lader derfor med 11 kW. To faser ca. 7kW, og 1 fase 3,7 kW. Så har du et batteri omkring 80 kWh, så sørg for at bilen kan lade på 3 faser, ellers bliver du træt af det. Med 3 faser er det ca. 8 timer for et 80 kWh batteri. Det kan de fleste nå om natten, og det vil nok være sjældent at du kommer hjem med 0%.

Så er der styr på batteristørrelse og opladning. Hvilken lader hjemme er en kæmpe jungle, og der er lige så mange meninger som der er elbillister. Måske Clever One, er noget for dig, men det kommer an på dit kørselsmønster. Bliv klogere ved at klikke på linket.

Hvor meget udstyr du vil have i bilen er helt op til dig. Men vil anbefale Adaptiv fartpilot, Laneassist, og Matrixlygter. Så skal du bare holde i rattet for at komme frem, uanset om det er dag eller nat. Vi valgte selv ID4 med alt i udstyr, og vil ikke undvære noget af det i dag, nu vi er blevet vant til det.

Så finder du de biler som er interessante, og får dem prøvet, en efter en. Kør en god lang tur i dem alle sammen, og både på motorvej, landevej og i byen.

Tag gerne lidt notater på telefonen, da de ellers kan flyde sammen.

Find de to du synes bedst om, og prøv dem igen.

Fik et tip hos Tesla, da vi skulle vælge. Havde Y som kæmpe favorit inden vi havde prøvet en eneste, og af resten vandt ID4. 

Vi havde prøvet dem begge, men med en uges mellemrum.

Teslasælgeren forklarede at det duede ikke, da der var så lang tid imellem, så han foreslog at vi bookede en tid hos dem, og kørte en tur mere i Y´eren, og så direkte ud og prøve ID4´eren bagefter. Han lød meget sikker på at vi ville vælge Y´eren.

Vi gjorde som foreslået, og prøvede dem samme dag, og kørte samme rute.

Til min, men ikke konens overraskelse, vandt ID4´eren klart. Den havde langt bedre sæder, og så var den ikke så stiv i undervognen, da den ikke har så mange HK som Teslaen, at holde styr på, og det giver en blødere undervogn.

Husk at det ikke er alle elbiler som der kan komme træk på. Husk at spørge ind til det, hvis det er et must, og samtidig vær opmærksom på hvor meget de må trække.

Men alt dette er op til dig og din familie at finde ud af.

Håber du er klædt bedre på nu, og vil anbefale at kigge forbi Ordbogen, så det ikke er helt sort hvad sælgerne snakker om.

Held og lykke derude.