Dækslid og hvilke dæk skal man vælge

Dæk til elbiler

Dækslid:

Der bliver i medierne skrevet meget om elbiler og dækslid.

Nogle af argumenterne er, at de slider dækkene meget, pga. af deres noget tungere vægt, i forhold til fossilbiler.

De er tungere, men er man oppe i luksusklassen af fossilbiler, er der ikke megen forskel på vægten.

Vores erfaring med to elbiler og over 250.000 km, er at de faktisk slides det samme eller mindre, end de gjorde på vores gamle fossilbiler.

Havde før en en Seat Ibiza 1.2 diesel. Den kørte 70-75.000 km på et sæt dæk. Fordelen var at de kun byttes rundt, for og bag, så alle var slidt ned samtidig.

Vores Kia Picanto 1.2 benzin, kørte 34.000 km på et sæt dæk. Det svingede meget få km, sjovt nok. Min teori er bredden var afgørende. De var meget smalle.

Vores Leaf, har kørt 75.000 km på sommerdækkene, der fulgte med bilen, og der er en del flere km i dem.

Vinterdækkene skiftede vi efter 73.000 km. Der var der 3-4 mm tilbage.

Det synes jeg egentlig er godkendt. Den har helt sikkert fået lov at arbejde, da den er kvik og ligner ikke ligefrem en raket. Det er der mange der er blevet overaket over.

Så dæksliddet på Leafen er jeg helt tilfreds med. Det er i hvert fald væsentligt mindre, end jeg havde budgetteret med.

Vore ID4, skiftede vi bagdæk på efter 50.000 km. Vi købte den brugt og fik ikke målt hvor slidte de var da vi købte den. Der havde den kørt 13.000 km.

De kunne lovligt havde kørt længere, men med meget motorvejskørsel, og de bredde dæk, skal der ikke være meget vand på vejen, før man mister grebet, med 130 km/t.

Fordækkene forventer jeg 25-30.000 km mere af. Den er baghjulstrukket, så sliddet er mest på bagsækkene.

Ulempen ved ID4 er, at den ikke har samme dækbredde for og bag, så de kan ikke byttes rundt.

Men er også overrasket over hvor langt den kører på et sæt dæk.

Vi kører begge friskt til, dog sjældent fuld pedal fra 0 km/t.

Det skal dog siges at vi i alle bilerne har kørt meget motorvej, og der er sliddet minimalt når man først er oppe i fart.

Er egentlig også glad for at vi ikke købte en Tesla Y, da dæksliddet helt sikkert ville være større på den, alene af den grund at den er så hurtig. Det kunne hurtigt have blevet rigtig dyrt i dækskift, da jeg ikke ville kunne lade være med at skyde den af.

Størrelse:

Der bliver tit spurgt ind til rækkevidde og fælgstørrelse. 

Jo større fælge, jo kortere rækkevidde, er tommelfingerreglen. Årsagen er at jo større fælg, jo tungere er det, og skal derfor bruge mere energi på at komme op i fart.

Personligt har jeg aldrig gået op i fælge til biler, men indrømmer gerne at de 21″ vi har på ID4´eren er langt pænere end 19″. Men det er en smagssag. 

Har holdt ved siden af samme model og farve, og sammenlignet, og er helt sikkert mest til 21″

Har ikke prøvet at køre med 19″ sommerdæk, så ved ikke hvor meget længere den kunne køre med dem. Vi ved hvor langt den kan køre med vores 21″, og det er perfekt i vores verden. Vi har vænnet os til rækkevidden, den nu en gang har.

Du kan så kompensere for større fælge, ved at vælge dæk med lav rullemodstand, men alt er jo et kompromis, da de helst også skal kunne stå godt fast.

Har kun købt bagdæk til ID4´eren, og i den process, startede jeg med at læse test på nettet, og endte med 3 modeller, som var interessante.

Går op i vejgreb og specielt støj, da dækstøj er den største støjkilde i elbiler.

Gik ind på diverse dækfirmaer, og læste anmeldelser fra dem der havde køb dem. Det sorterede hurtigt det ene dæk fra. Kan ikke huske navnet, desværre.

De sidste to spurgte jeg så ind til i et par Facebookgrupper, og endte til sidst med Bridgestone Turansa 6. Har ikke fortrudt et sekund. De står godt fast og larmer ikke alverden.

Prisen var ikke den billigste, men ca. 500 kr. over de billigste stykket.

Ulempen ved dæk til elbiler er at de er store i tommerne, bredden og de skal kunne bære meget mere vægt. Det koster alt sammen.

Det er loadindeks på dækkene. Det står på siden sammen med størrelsen, så start med at finde det på de dæk du allerede har på bilen, så du ikke bestiller forkert. Det hedder 1XX, og jo højere tal og mere vægt kan det bære.

Vi gav 2.500 kr. stykket plus montering for bagdæk til ID4´eren. 

Det er en jungle at finde de rigtige dæk selv, men det kan lade sig gøre, og ellers er der jo mekanikeren, eller diverse dækcentre som kan hjælpe.

Om du vil køre med sommer/vinterdæk, eller helårsdæk, er op til dig. Kører man ikke ret meget er helårsdæk sikkert fine.

Vi har sommer og vinterdæk til begge biler. Har før prøvet helårsdæk på fossilbilerne, endda testvindere, men syntes de var for dårlige. På varm asfalt, eller sommerregn, stoppede de ikke bilen hurtigt nok, og i snevejr, stod de virkelig dårligt fast, i forhold til vinterdæk, så kommer aldrig til at smide penge efter helårsdæk igen.