Software

På denne side kan du finde tips og løsninger på problemer til din ID model. Problemerne findes på tværs af de forskellige modeller, da de kører med samme software.

Har du et problem, så skriv en mail, og så leder jeg efter en løsning og lægger den her på siden.

E-sound er død

Infotainmentskærm virker ikke

Easy open virker ikke efter opdatering til 3.2

Bilen vil ikke lade som planlagt efter opdatering til 3.2

Bilen vil ikke gå online

Uoriginale dele og VW software

Flere brugere i samme bil

Tidsstyring af opladning i bilen

Apps til at styre opladning

E-sound er død

E-sound

Hvis du oplever følgende fejl:

Fejl på forreste blinklys

Fejl på kurvelys

Fejl på lys

Fejl på E-sound

Så er det din E-sound styreboks som er stået af, og en ny vil koste omkring 6000 kr. E-sound er den lyd du hører når bilen kører langsomt.

Infotainment skærm virker ikke

bilmenu ID4

Du kan komme ud for mange mærkelige ting med din skærm.

Den fryser, viser kun noget af billedet, reagerer langsomt, eller noget helt andet.

99% af alle IT problemer løses med en genstart af systemet.

I nederste venstre hjørne sidder en tænd sluk knap.

Trykker du et hurtigt tryk, mutes lyden i højttalerne.

Trykker du 2-3 sekunder, slukker skærmen, men systemet virker bagved stadigvæk.

Trykker du ca. 20 sekunder, går skærmen i sort, og efter lidt tid kommer VW logoet frem igen. Hold fingeren på knappen indtil logoet kommer, for så vil systemet lukke helt ned og starte op igen, og din fejl vil med 99% sikkerhed være løst. 

De gange vores har været underlig, har vi genstartet, og alt har virket bagefter. Det gør man jo også ind i mellem, med al mulig anden elektronik.

Easy Open virker ikke efter opdatering til 3.2

Easy open

Easy open af bagklap har mange problemer med efter opdatering til 3.2

Først og fremmest skal Easy open være blå i bilmenuen, for at den overhovedet vil virke.

Start med at checke dette.

Virker det stadig ikke så tag kontakt til det værksted der opdaterede bilen, for de skal ind og rode i softwaren for at det virker igen.

Har skrevet sammen med en VW mekaniker, og han fortalte at det er et kontrolpunkt, som noget af det sidste på deres checkliste, så det burde være checket.

Læser du dette inden din bil skal opdateres vil jeg som det første prøve om Easy open virker, inden jeg kører fra værkstedet.

Bilen vil ikke lade som planlagt efter opdatering til 3.2

Lade sikring

Mange har oplevet at bilen ikke lader, hvis forskudt opladning er valgt efter den er opdateret til 3.2.

Oplevede det selv. Vi bruger Clever, med Intelligent Opladning (IO) og det har altid virket.

Efter opdateringen, startede den som sædvanligt med at lade et minuts tid, og stoppede, og ladekurven fremkom i appen.

Bilen bliver desværre ikke “vækket” når opladeren starter opladningen, og bilen lades derfor ikke.

Kun hvis du vælger at starte opladning med det samme, lades bilen som planlagt.

Løsningen er finde sikringsboksen i motorrummet. Den sidder i førersiden. På billedet kan du se hvilken sikring er der skal pilles ud i 5 minutter.

Brug den hvide plastictang til at fjerne sikringen med. Ikke nogen med en spidstang af metal. Du kan kortslutte noget ved et uheld.

Efter 5 minutter sættes sikringen i igen. Du hører et klik, når sikringen har kontakt.

Du har nu resettet bilens onbordlader, og den vil nu lade som du beder den om, på forskudte tidspunkter.

Har fået at vide af en VW mekaniker, at det er noget som er på deres checkliste ved opdateringer, men det er desværre ikke alle der følger det skema.

Bilen vil ikke gå online

Online sikring

Hvis din bil ikke vil gå online, er der mange funktioner der ikke vil virke.

Det er nemt at se, om den er online. Den globus der er øverst til venstre, på den store skærm i bilen, skal være hvid.

Den kan have en lille pil, ved siden af globussen, hvis du har slået lokationsdata til.

Er bilen ikke online, er globussen grå/utydelig.

I loftet, i midten ved lamperne er der en lampe som skal lyse grønt, hvis bilen er online.

Man kan resette forbindelsen, ved at fjerne sikring F19 i den sikringsboks der er til venstre for, og neden under rattet.

Dækslet kan godt være lidt stramt, men bare tag ved. Der er ikke noget som kan knække.

Vær opmærksom på at bilen skal være slukket, og at du ikke sidder på sædet når sikringen fjernes. Bliv fra sædet og sid på hug ved siden af bilen.

Sidder du på sædet kan du få fejl på airbags, og så er det kun værkstedet der kan resette dette.

Træk sikringen ud et minut. Kan du ikke få den ud med fingrene, er der en plastictang i sikringsboksen i motorrummet. Se opslag herover.

Sæt sikringen i efter et minut, og bilen skulle gerne gå online i løbet af et par minutter.

Uoriginale dele og VW software

Trækkrog

Vær påpasselig med uoriginale dele, da de ikke kan snakke sammen med VW´s software.

Jeg ville ikke have svingbart, eller aftageligt træk, da alle jeg kender kun har bøvl med det, da de bliver fyldt med skidt og rust, og derfor ikke er til at montere, eller få til at klikke ordentligt, når de svinger ud eller ind, når bilen får nogle år på bagen.

Da vi lige havde fået bilen, fandt jeg et værksted på Sjælland der monterede uoriginale træk til 8800 kr., i stedet for de 15000 kr. VW ville have for et svingbart træk.

VW tilbød ikke faste træk på det tidspunkt, og det tror jeg stadig ikke at de gør. Værkstedet havde lidt bøvl med at få bilen til at acceptere trækket, men det lykkedes.

Problemet kom da vi opdaterede fra 2.3 til 2.4. VW kunne ikke få lov at opdatere, da trækket forstyrrede. Først da de tog stikket til trækket, kunne bilen opdateres.

Bagefter måtte jeg henvise til dem, der havde monteret trækket, så de kunne forklare VW hvordan de fik det aktivt igen. VW sagde, at jeg bare måtte få et svingbart træk hvis jeg ville have et træk der virkede. De fik lidt hjælp, og så virkede det fint. Der skal lægges kode manuelt ind. VW Svendborg ved hvordan, hvis dit værksted mener det ikke kan lade sig gøre. De skal spørge efter Nikolaj. Han har styr på det.

Men har haft samme problem ved opdateringerne til 3.0.5 og 3.2. Bagefter skal det kodes. Det har VW så fuldstændig styr på nu. Den ros skal de have.

Men er spændt på hvad der sker når opdateringerne kommer OTA

Skal jeg så forbi værkstedet hver gang, for at få trækket til at virke, eller skal trækket frakobles før opdateringen indlæses??

I bagklogskaben ulideligt klare lys, havde vi købt et originalt svingbart træk, med de problemer det ville give på sigt.

Flere brugere i samme bil

Ellen

Med opdateringen til 3.0 kom muligheden for at oprette flere brugere i samme bil, eller lave en gæstebruger.

Der er kun en ting at sige til det indtil videre. Lad være. Det virker ikke endnu.

Den primære bruger er nem nok at oprette, men de andre giver bøvl og ballade, så vent til det virker ordentligt, i en senere opdatering.

Er i to i husstanden som bruger bilen dagligt, er det rart at begge kan bruge Volkswagen appen, til at se ladestatus, aktivere klimaregulering, og indstille få andre ting.

Den primære bruger har oprettet sig med navn og password. Den anden i husstanden skal logge ind med de samme oplysninger, på sin egen telefon, og så vil i begge have adgang til alle funktioner i appen hele tiden.

Vælger man hvert sit login, er det kun den der sidst har kørt bilen, som kan bruge appen. Der er lidt for VW at fikse der.

Med software 3.2 er det stadig ikke muligt at være to forskellige brugere.

Tidsstyring af opladning i bilen

Tidsstyring ID4

Man kan styre opladningen af bilen, i opladningsmenuen, hvor man kan angive ladetidspunkter. 

Altså i teorien.

Til om med softwareversion 3.0 virker det i hvert fald ikke.

Bilen starter godt nok med at lade, men stopper efter få minutter. Starter så igen en times tid efter, og lader i få minutter.

Vi har droppet det, og bruger Clevers Intelligente Opladning til at styre det i stedet. Det virker hver gang, og er meget nemmere, da der ikke skal programmeres tidspunkter.

Apps til at styre opladning

Man kan bruge mange forskellige apps til at styre opladningen af bilen.

Har kun selv brugt Clever, men kan se at mange bruger Gridio, eller lignende apps.

Det kan man sagtens, men problemet opstår når man ikke vil bruge den mere.

Det er ikke nok at slette appen på telefonen, for så vil den sidste indstilling der var i appen stadig være aktiv.

Vil du droppe brugen af en app, så SKAL bilen slettes/fjernes i appen, før appen slettes på telefonen.

Ellers så har du sikkert hentet en ny app, som du hellere vil bruge, og så har du balladen, for så er der to apps som kæmper om at styre ladningen, og så får du slet ikke ladet noget som helst. Bilen vil lade i meget kort tid, og så afbryde hver eneste gang.