Rapidgate, et Leaf problem

Temperaturmåler Leaf

Rapidgate er et ord for det problem som en Leaf har med varme i batteriet.

Når man kører og elektronerne bevæger sig i batteriet, fordi man tømmer det, skaber det varme. Jo hurtigere du kører, jo mere varme.

Når du så lader batteriet op, skaber du endnu mere varme i batteriet.

Leafens problem er at batteriet er luftkølet, og det køles kun af fartvinden, via nogle indtag i bunden af bilen.

Ioniq 28 og 38 er også luftkølede, men har en blæser som fører luft henover batteriet hele tiden. Derfor er har den ikke problemet med Rapidgate.

Årsagen til Rapidgate er:

Lad os sige at du vil på ferie sydpå i sommerferien. Du starter med et batteri som er ladet helt op om natten. Så det har en temperatur på 15-20 grader.

Det vil aldrig være koldere end luften omkring bilen. Tværtimod.

Hvis du kører med 110 km/t af motorvej vil din batteri temperatur langsomt stige. Nok 5-10 grader mens du aflader batteriet første gang.

Nu kører du ind til en lader, og lader til 80% for at komme hurtigt videre. Dette giver en temperaturforøgelse på ca. 10 grader.

Nu er batteriet omkring 35-40 grader. Når du begynder at køre vil temperaturen i batteriet falde lidt. Nok 5 grader.

Så skal man ikke være den store matematikprofessor for at regne ud at når du har ladet 2-3 gange samme dag på hurtigladere, så er batteritemperaturen hurtigt oppe omkring 50 grader.

Hvis du ser på billedet her på siden, så er 50 grader når den når den grå søjle når det første røde mærke. Den kan godt kravle lidt over, men den skal ikke nå det andet røde mærke. Så er batteriet alt, alt, for varmt.

Dette er ikke godt for batteriet, så softwaren overtager og sætter din ladehastighed ned, for at beskytte batteriet fra at blive ødelagt af for høj temperatur.

Så Rapidgate er når en Leaf rammer 50 graders batteritemperatur, og derfor nedsætte ladehastigheden.

Du kan gøre noget for at udsætte Rapidgate. Det mest effektive er at ligge bag en lastbil med ca. 90 km/t. 

Derved bruger du ikke så meget strøm = mindre varmeudvikling, og bilen kører en del længere på en opladning.

Har prøvet dette, og med appen Leafspy, og et OBD stik, kan du følge temperaturen i batteriet. Bag en lastbil stiger den meget langsomt.

Fri af en lastbil og med bare 100 km/t kravler den hurtigere.

Nøjes med at lade til 70-80%, da højere % vil udvikle varme, da det bliver sværere for elektronerne at finde plads i batteriet.

Kan du køre om natten er det optimalt da temperaturen er noget lavere udenfor.

Kører du en varm sommerdag med 30 graders varme, når du nok kun at lade 1-2 gange før Rapidgate viser sit grimme ansigt.

Så meget lange ture sydpå, kræver virkelig tålmodighed, eller flere overnatninger undervejs. Batteriet når dog ikke at køle helt ned over en enkelt nat.

Til gengæld er det en fin bil til ture nordpå om vinteren. Der er Rapidgate kun et problem, hvis du kører stærkt, og lader til 100%