10. December 2024 rundede vi en milepæl.
300.000 km tilsammen i vores elbiler.
Det har været noget af en rejse. Da vi købte Leafen i November 2018, var der omkring 10.000 elbiler på de danske veje, og det var et særsyn når vi mødte en. På en tur fra Midtfyn til Åbenrå mødte vi 3-4 stykker hvis vi var heldige. Og mest Tesla Model S 🙂
I dag ser vi elbiler overalt, og det har været en dårlig måned hvis der ikke er kommet 10.000 nye elbiler på vejene.
Vi har ikke fortrudt et sekund, at vi skiftede til el. Brugte Leafen i næsten 3,5 år som primær bil, med omkring 40.000 km årligt på tælleren.
Grundet konen fik job 109 km væk, sidst i 2021, prøvede vi at klare det med Leafen, men måtte hurtigt indse, at uden mulighed for at lade på jobbet, eller i nærheden, blev det alt for bøvlet.
At finde en ledig ChaDeMo lader var ikke altid nemt, og rekorden var 2,5 timer om at komme hjem pga. ventetid ved laderne.
Ikke holdbart i længden, og alternativet var, at hun skulle køre turen i vores Picanto, hvilket absolut ikke faldt i hendes smag, og økonomisk var det til at blive fattig af, med alle de penge vi skulle bruge på brændstof. Sikkerhedsmæssigt for mig, var det sikrest at opgradere bilparken, da hun ikke altid var i det bedste humør, når hun kom hjem, pga. optagede ladere, og hvis der så havde holdt færdigladede biler, var hun nærmest rasende 🙂
Så i foråret 22, måtte vi ud og kigge på en brugt bil, da vi ikke kunne vente på en ny. I sig selv en fed proces, som er uddybet her.
Vi endte med en ID4 1ST Max Pro Performance, og vidste godt at den ville give lidt udfordringer, da softwaren ikke var optimal, den havde 2.4, men vurderede at det kunne vi leve med.
Den kunne leveres inden for en uge, og vi sparede 100.000 kr. i forhold til en sprit ny.
Bilen har været fantastisk, og i dag har den kørt 137.500 km.
Under artiklen, er en logbog over hvad vi har fået lavet på den. Det har ikke kostet os noget, da alt er lavet på garantien. På det punkt kan vi absolut ikke klage over VW Svendborg, som virkelig har gjort en stor indsats, for at få tingene til at spille.
Eneste uforudsete udgift var en ny ladeklap, men det er billigt sluppet på snart 3 år.
Den har aldrig svigtet. Starter hver eneste dag, og får os sikkert frem. Har også redet vores røv et par gange, hvor assistentsystemerne har grebet ind.
Leafen som i dag runder 162.500 km, har gjort det fantastisk. Den kører bare, og det er ikke uden grund, at den har ry som en utrolig driftssikker bil. Superbillig at holde kørende, og det eneste der er skiftet på den er bremserne, fordi vi ikke var gode nok til at holde dem rene i starten.
Der var lidt børnesygdomme som vi fik fikset på garantien. Trækaksler som knirkede, ved fuldt udslag på rattet, samt sidespejle der ikke kunne lide vinteren. De knagede og bragede, når de drejede ud og ind. Skiftet uden brok af Nissan i Svendborg.
Det eneste jeg er træt af ved den, er at vi blev lovet årlig opdatering af kort i navigationen, når den skulle til service, men der har været den ene syge undskyldning efter den anden, ved hvert eneste service, om hvorfor det ikke kunne lade sig gøre. Bruger bare telefonen i stedet, da bilen har Apple Carplay.
Ellers har der kun være låsemotoren til Type2 stikket, som er gået i stykker, men det kan man selv fikse, hvis man er lidt fiks på fingrene.
I dag kan man nærmest ikke sparke sig frem for ladere i Danmark, og på vores tur til Italien i sommer, gik det også som en leg. Masser af ladere, og vi har masser af brikker og apps, som kan starte dem, da vi var nødt til at have dem i starten til Leafen. Brikkerne ligger i ID4´eren nu, men bruges sjældent.
Vi har ikke fortrudt et sekund at vi skiftede til elbiler, og kommer aldrig til at smide penge efter en fossilbil igen.
Vi har sparet så mange penge på brændstof, da vi har haft Clever One til den primære bil fra dag 1. Da Leafen blev til sekundær bil, skiftede vi til mormorladning, og det har virket fint indtil i sidste uge, hvor jeg pga. øget kørselsbehov, fik oprettet Clever One på den også.
Leafen skal til service hvert år, eller for hver 30.000 km, men dropper det nu garantien er udløbet, også på batteriet. Har fundet en Facebookside hvor der er masser at tips og tricks til at holde dem kørende, og hvad man skal være opmærksom på at servicere.
ID4 skal bare til service hvert andet år, og det koster ikke alverden, så driftsudgifterne på begge biler er utroligt lave.
Vores samlede omkostninger er nok, som da vi havde to små billige fossilbiler. Vi giver væsentligt mere i afdrag, men meget mindre i driftsomkostninger, så tingene går stort set lige op. Det gør det kun fordi vi nu ligger omkring 75.000 km om året tilsammen. Kørte vi mindre, så regnestykket helt anderledes ud.
Men om et halvt år er Leafen betalt ud, og så har vi en superbillig bil at køre i. Den får lov at køre til den dør. Passer godt på batteriet, så degenereringen holdes på et minimum. Leafen er kunstig hvad det angår. Har heldigvis været opmærksom på det fra dag 1.
Eneste virkelige udfordring med elbiler, er bremserne. Holdes de ikke ved lige, gerne dagligt, ved at bruge dem kraftigt et par gange, vil de lynhurtigt ruste, og det tager de forskellige værksteder sig rigtig godt betalt for. Sjovt nok, for reservedelene koster ikke alverden, og det tager ikke lang tid pr hjul at udskifte.
Var for dårlig til at passe på bremserne i Leafen, i starten, pga. uvidenhed, så bagbremserne holdt kun 95.000 km, og forbremserne 158.000 km. Kostede kun 2000 i reservedele, og skiftede dem selv.
ID4´erens bremser er som nye, da vi har holdt dem rene fra dag 1. Helt blanke og fine forbremser, som den dag vi fik den.
Hvor længe vi beholder ID4´ern ved vi ikke. Den kører stadig som en drøm, og takket være Elon, og de prisfald der generelt har været, skylder vi lidt mere på den end vi kan få, så det er dejligt at det ikke er en bil der hænger os ud af halsen. Men vi kommer vel foran, afdragsmæssigt, på et tidspunkt.
Det kom vi da med Leafen. Den er også faldet 100.000 i nypris siden vi købte, så i lang tid var vi bagud. Det er vi heldigvis ikke mere.
Vi ser frem til rigtig mange flere km i elbil.
Håber du bliver lige så glad for din elbil, som vi har været.