12V batteri

12V batteri tips

12V batteri

Der har været rigtig mange opslag om 12V batteri problemer, på ID4 og MEB platformen generelt.

Efter det blev koldt er antallet af opslag om 12V problemer nærmest eksploderet.

Man kan enten skifte batteriet, eller først prøve det her trick.

Faldt over en video fra Bjørn Nyland, som faktisk giver rigtig god mening.

12V batteriet driver de fleste dele i bilen, ligesom i en fossilbil. Delene er opfundet, så det er nemmest/billigst at brugde dem ved udviklingen af elbiler også.

12V batteriet bliver bare ikke opladet fra en generator, som i en fossilbil, men fra højvoltsbatteriet, når bilen er i drift.

På mange biler kan man slå en funktion til, så bilen selv sørger for at 12V batteriet har den korrekte spænding.

Bjørns tip er at forvarme bilen. Når bilen forvarmes, bruger den strøm fra højvoltsbatteriet, og da bilen er „vågen‟, vil den så også lade 12V batteriet, hvis det har lav spænding.

Når du så kommer ud til bilen, vil den ikke brokke sig over lav spænding på 12V batteriet, da den lige er blevet ladet op, mens den forvarmede.

Vi forvarmer altid både ID4 og Leafen, og har aldrig nogensinde, på over 300.000 km, fået en fejlmelding på 12V batteriet. Fik det dog skiftet på Leafen til 5 år service, men det var fordi værkstedet mente at det var ved at være dårligt, og det kunne jeg se i Leafgruppen på Facebook, at mange havde problemer med, når de fik nogle år på bagen.

 

VW ved der er et problem, og skifter batterier i et væk. 

Alle fik skiftet i forbindelse med opdatering til 3.2, da OTA kræver et stærkere batteri. Kan se på Facebook, at 2024 modellerne er rigtig hårdt ramt af problemet.

At skifte batteriet ud er intet problem, som du kan se her, men på MEB platformen skal det kodes så bilen kender batterimodellen, og levetiden på batteriet. 

Du kan godt skifte det til nøjagtig samme model, men den vil tro at det er det gamle batteri der sidder i, og derfor lade på det som om det er det gamle batteri, og det vil derfor ikke holde så længe.

Lad være med at sætte det batteri fra Ohmmu i, som vises i videoen. Det kan ikke kodes kan jeg læse mig til i kommentarerne, under videoen.

Fandt en app der hedder Carista, så man selv kan kode bilen. Desværre bare ikke en ID4. Har du et andet mærke kan du jo hente appen og se om du selv kan gøre det.

Den er dog ikke gratis at bruge.

Det kan dog være, at det kommer med et opdatering af appen, at det også kan lade sig gøre at kode en ID4 selv.